Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

FGR jde na to!

vydáno 20. 2. 2012, text Jan Rameš, foto FGR, Jiří Wohlmuth

V době, kdy vy čtete tyto řádky, už má za sebou ve španělské Valencii první testovací kilometry český stroj FGR, jenž se za pár týdnů postaví na startovní rošt v Grand Prix ve třídě Moto3. Velká premiéra našich barev právě začala.

O cestě ústeckoorlické značky až do mistrovství světa jsme vás průběžně informovali, takže jen pro připomenutí – rozhodně to nebylo snadné. Do nově vznikající třídy Moto3, kde budou jezdit čtyřdobé jednoválce o objemu 250 cm3 a která nahrazuje dvoudobé stopětadvacítky, si podalo žádost téměř 70 týmů, ovšem hustým schvalovacím sítem jich prošla pouhá dvacítka. Že se do ní „procpal“ i malý tým z České republiky, to bylo částečně dílo náhody, částečně pomohla garance od pana Karla Abrahama a určitě pomohl i fakt, že tým nastoupí s vlastním motocyklem. A organizátoři Grand Prix rozšíření počtu značek vždycky přivítají. Přesně po 46 letech tak pojede český motocykl kompletní seriál mistrovství světa po Jawě 350 sedlané Františkem Šťastným.


S Nizozemcem

Našince jistě zamrzí, že do skladby český tým – česká motorka chybí ještě český jezdec. Pan Miroslav Felgr, majitel týmu, podepsal poslední lednový čtvrtek smlouvu s nizozemským pilotem Jasperem Iwemou. „Český jezdec byl od počátku naším velkým snem, ovšem bylo nám jasné, že to také nemusí dopadnout. Kromě finanční stránky je také důležité, aby jezdce akceptovala asociace týmů IRTA, která si hodně hlídá, aby si do mistrovství světa nepustila někoho, kdo jezdí patnácté místo v okresním přeboru a v každém závodě dostane tři kola. Vedli jsme jednání s několika jezdci, mezi nimi byli i Tomáš Vavrouš a Míra Popov, a nakonec z toho vypadl jako nejlepší va-

rianta právě Jasper. Není v Moto GP žádným nováčkem, jezdí už tři roky a třeba předloni dokázal nasbírat 34 bodů a skončit celkově 16. Kromě jiného je ve svých 23 letech už dost starý na to, aby dále rostl, a jeho 47 kilo na 168 centimetrů jsou na slabou čtyřdobou dvěstěpadesátku dobré parametry,“ osvětluje pozadí výběru PR manažer značky Luboš Felgr. Snad Jaspera konečně pustí jeho „padací“ období, neboť v posledních letech, když dojel, tak zpravidla bodoval.


Podvozek by měl fachčit

Ale teď už k tomu nejzajímavějšímu – k motorce. Jako základ posloužil osvědčený rám a kyvka ze stopětadvacítky, o podvozku FGR se říkalo, že je s konkurencí Kátéemek, Hond a Aprilií naprosto srovnatelný, ne-li lepší. Odpružení bude nově od Öhlinsu, tým doposud používal wépéčka. Lehká kola pocházejí od Marchesini, brzdy od Bremba, prostě závodní klasika, benzín bude ENI a pneumatiky jednotné pro všechny, a sice Dunlopy. Kapoty dělá speciálně pro FGR česká značka Moto Forza.

Motor nakonec v Ústí nad Orlicí vybrali od Hondy. Jak mi potvrdil už na podzim Miroslav Felgr, svůj vlastní sice mají navržen, ovšem přísná pravidla, která předepisují pro malého výrobce nereálné počty vyrobených kusů, dohnala český tým k nákupu od velké firmy. Jestli to byla dobrá volba, to ukáží až první závody. V tom je právě kouzlo prvního ročníku Moto3, nikdo netuší, jak bude který motor a který stroj fungovat. Honda by však mohla být taková „sázka na jistotu“.


Čekání na motor

S motorem ale byla trochu patálie. Trochu hodně patálie, abychom byli přesní. „Podle pravidel musejí mít všechny týmy zajištěny motory do konce srpna. Jenže o tom, kdo vlastně v Moto3 bude startovat, se rozhodlo až na začátku listopadu, takže dřív je stejně nikdo neobjednal! Nám se naštěstí podařilo díky dobrým kontaktům schrastit jeden motor na vypůjčení v předstihu, což se ukázalo jako klíčové, neboť ten náš dorazil teprve nyní a mechanici měli pouhé čtyři dny na to, aby motorku sestavili! A to není jen namontovat motor, to musíte napasovat airbox, výfuk atd. Takhle jsou na tom ale prakticky všechny týmy, většina dostala své motory doslova před pár dny,“ říká Luboš Felgr.

Teď už nezbývá než doufat, že bude všechno fungovat, jak má. První testy již probíhají, tak držme palce!



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • Upoutávka Motorbike 10/2019
  • Upoutávka Motorbike 9/2019
  • Upoutávka Motorbike 8/2019

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Zodpovězené 334 otázek

Piaggio XEvo 125 '08

Dobrý den, nemáte někdo manuál k tomuto skůtru či servisní knížku...

Nezodpovězené 395 otázek

Dobrý den. Potřeboval bych poradit a dopředu se omlouvám, že téma se netýká motorek...