Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Technologické špeky od BMW

vydáno 13. 1. 2016, text David M. Bodlák, foto BMW

Společnost BMW Motorrad odprezentovala na nedávné Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas dva inovativní koncepty – helmu s head-up displejem a laserové světlomety pro motocykly.

Obě novinky by měly nastavit nové standardy bezpečnosti ve světě jedné stopy. Je fakt, že motorky v oblasti těchto technologií jaksi zaostávají za automobilovým průmyslem, kde se promítání údajů na přední sklo nebo i laserová světla již nějakou dobu používají. Popravdě i v autech jde ale pořád o dost ojedinělé řešení a u motorek nás něco takového teprve čeká.

V čistě vývojové rovině zatím probíhá projekt "head-up displejů" pro použití v motocyklových helmách. BMW má ale s touto technologií bohaté zkušenosti, už v roce 2003 jako vůbec první evropská automobilka zavedla tuhle vychytávku do svých vozů formou volitelné výbavy. V zásadě jde o revoluční řešení přenosu důležitých informací do zorného pole řidiče, v případě jezdce by to bylo přímo uvnitř helmy.

Rychlost, zařazený kvalt, tlak v pneu nebo i navigační údaje o nějakých aktuálních omezeních či hrozbách na cestě před vámi, to všechno byste mohli vidět, aniž byste museli kamkoliv klopit zrak. Měli byste tak neustále dokonalý přehled o dopravní situaci, což je právě v sedle motorky naprosto zásadní. Zařízení by mělo být volně programovatelné, aby si jezdec mohl vždy vybrat jen ty nejrelevantnější informace. BMW také mluví o možnostech využití vestavěných kamer, a to jak pro pořízení záznamu z jízdy přímo z helmy, tak třeba i digitálního zpětného obrazu, do jisté míry suplujícího klasické zpětné zrcátko. Vizualizace dalších jezdců ve skupině nám už přijde trochu úlet, nicméně je vidět, že možností je opravdu mnoho a vzhledem k technickému pokroku ani nebudete vědět, že máte v helmě vestavěný mini-počítač, který bude možno ovládat otočným voličem přímo na řídítku vašeho stroje. Nutno říci, že BMW není první, kdo se touto technologií pro použití v motocyklových přilbách zabývá. Již několik let na něčem podobném usilovně pracuje řada firem jako Skully, Reevu nebo LiveMap, ovšem právě BMW jakožto zavedená a celosvětově prosperující firma má mnohem větší šance tuto myšlenku a vývojový bonbónek zrealizovat.

Druhým revolučním počinem, se kterým se na CES Němci pochlubili, je laserové osvětlení, určené pro motocykly. Pod heslem „Vidět a být viděn“ představilo BMW v roce 2011 inovativní laserovou technologii, kterou v současnosti nabízí v luxusních automobilech série 7 a v i8. Nyní by se ale tato drahá technologie, jež pracuje na principu laserem vyvolané reakce k svícení přes systém zrcadel a čoček se žlutým fosforem, mohla objevit i v motorkách. Výhody jsou dané. Jasné, čistě bílé světlo, které dosvítí dvakrát dál než konvenční světlomety, přesné osvětlení silnice a rovněž dlouhá životnost, zajištěna samotnou konstrukcí v kompaktním, robustním a bezúdržbovém provedení. Prozatím je ale tato technologie pro použití v motocyklech příliš drahá a jedná se pouze o test proveditelnosti v rámci předběžného vývoje, k čemuž nejlépe posloužil právě nejluxusnější a vůbec nejdražší model z nabídky německého výrobce – vlajková loď BMW K 1600 GTL.



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • ČMN 19/2018 v prodeji
  • ČMN 18/2018 právě v prodeji
  • Vyhraj lístky na Večer legend

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Když chci mít fakt čistý řetěz, musím ho vždycky rozebrat, do něčeho ho celý ponořit, pojistky řetězové spojky taky nejsou na neustálé rozebírání dělané, a navíc mám...

Nezodpovězené 380 otázek

Aprilia Pegaso I.E. Tuscany Tibet Raid '04

Svíti mi při provozu kotrolka vlevo dole.Co to může...