Rally Dakar je za polovinou

vydáno 10. 1. 2017, text Dominika Nováková, foto MRG, Barth Racing, Klymčiw Racing, Lukáš Kvapil Official

Rally Dakar se dostala do své poloviny, respektive těsně za ni. Závodníci mají za sebou sedm etap a jeden den volna. Tady vlastně malá oprava, šest etap, protože jednu museli organizátoři z bezpečnostních důvodů zrušit. V soutěži z devíti českých motorek a čtyřkolek jich pokračuje už jenom šest.

Letošní Dakar odstartoval druhého ledna z hlavního města Paraguaye Asunciónu. Hned v prologu se ale konvoj přesunul za hranice do sousední Argentiny. Tu závodníci z předešlých ročníků už moc dobře znají, stejně tak sousední Bolívii. Něco je ale letos přeci jen jinak. Pět etap za sebou vede bolivijskými horami. Doteď bylo na Dakaru většinou horko, letos ve vysokých výškách padá sníh, závodníci zase padají na ledu a jedna etapa byla zrušena pro obrovské deště a téměř nesjízdné cesty. A jak se zatím vede našim?

Ondřej Klymčiw
Milan Engel

Prolog/ 1. etapa: Asunción – Resistencia

Tady ještě skutečně bylo horko, teploty kolem 40 stupňů a první seznamovací rychlostní zkouška. Proč seznamovací? Měřila 39 kilometrů (ovšem s delším než 400kilometrovým přejezdem). Pořadí na startu zatím určovala přidělená startovní čísla. Jako první z Čechů do závodu vyjel David Pabiška s třicetosmičkou. Nejrychlejší byl ale Ondřej Klymčiw. Po loňském zranění šel do závodu s mírným respektem, ale přesto naplno. Bohužel ho brzdili pomalejší jezdci. V prašném terénu se špatně předjíždělo. Problémy měl Milan Engel, utopil motorku v brodu, musel ji roztláčet a ztratil hodně minut. Kuriózní technický problém řešil Josef Macháček. Celou rychlostní zkoušku absolvoval s provizorním plynem bez rukojeti. Cestou na start rychlostní zkoušky se mu utrhlo lanko plynu u rukojeti. Velmi dobře se desátým místem zapsal nováček na Dakaru Tomáš Kubiena.

Kvapila odvážejí helikoptérou po zranění


2. etapa: Resistencia – San Miguel De Tucumán

Horko pokračuje. V noci byly teploty kolem 30 stupňů, takže se nikdo moc nevyspal. V etapě se závodníkům vařil benzín, a když třeba někomu vytekl na nohu, ošklivě ho popálil. Přesně to se stalo například motorkáři Davidu Pabiškovi. A kromě benzínu se motorkářům a čtyřkolkářům vařila krev v těle, protože přes den byla 40stupňová horka. Znát to ale nebylo na Klymčiwovi. Mezi českými motorkáři byl opět nejrychlejší, na 20. místě. V quadech dominoval Tomáš Kubiena, závod dojel na osmém místě. Naopak ostřílený matador a pětinásobný vítěz Dakaru na čtyřkolce Macháček se pohyboval na průběžné 15. pozici. Čechy ve druhé etapě potkala i první opravdová smůla. Nováček Lukáš Kvapil poté, co na trati pomáhal raněnému motorkáři, se sám zranil. Dakar pro něj skončil hodně brzy.

Tomáš Kubiena
Petr Vlček


3. etapa: San Miguel De Tucumán – San Salvador De Jujuy

Ze začátku dne se závodníci potýkali opět s vysokými teplotami, ty však během etapy vystřídalo ochlazení a bouřky. Náročné podmínky ale nerozházely Josefa Macháčka. V této etapě doslova zářil. Do cíle dojel třetí a byl to zase ten Josef, jak ho známe. Tentokrát se nedařilo naopak Tomáši Kubienovi, který měl menší pád a pochroumal si kotník. Motorkář Milan Engel vylepšoval, co v prvních dvou etapách zkazil. Vyšlo mu to a stal se mezi motorkáři nejlepším Čechem na 24. místě. Jenom o místo za ním do cíle dorazil Ondřej Klymčiw. Ten v etapě upadl na kroupách a uhodil se do hlavy. Žádné vážné zranění ale neutrpěl.

David Pabiška


4. etapa: San Salvador De Jujuy – Tupiza

Profil trati byl velmi různorodý, písečné duny na začátku, v druhé části lokální bouřky, zákeřná řečiště a vysoká nadmořská výška. Josef Macháček měl těžký pád a Rally Dakar 2017 pro něho předčasně skončila. Musel být transportován vrtulníkem do nemocnice. Naštěstí zranění není vážné a pětinásobný vítěz Rally Dakar je v pořádku. Pabiška bojoval v rozbitých dunách. Potom mu navíc přestala jet motorka, jako by došel benzín. Závada ovšem časem sama zmizela, jenže Pabiškovi zmizelo 25 minut, během kterých kvůli poruše stál. Nejlepším motorkářem stále zůstává Klymčiw.

Zraněný Josef Macháček
Zdeněk Tůma


5. etapa: Tupiza – Oruro

Krásná bolivijská příroda se změnila v noční můru. Pršelo a cesty se proměnily v blátivé řeky. Jezdcům se měl v etapě mezi bolivijskými městy Tupiza a Oruro měřit čas na úseku dlouhém 447 km, nakonec z toho ale kvůli nepříznivé předpovědi počasí a rozvodněným tokům byla jen necelá polovina. Klymčiw opět nejrychlejší, celkově figuruje na 14. místě. V kategorii čtyřkolek jsme přišli o dalšího závodníka. Po odstoupení Josefa Macháčka v předešlé etapě nedojel do cíle ani Tomáš Kubiena. Jediným, kdo stále odolává, je Zdeněk Tůma, celkově je zatím na 13. místě.


   6. etapa: Oruro – La Paz

ZRUŠENA


7. maratonská etapa: La Paz – Uyuni

Ani sedmá, maratonská etapa se neobešla bez zkracování. Bolivijské cesty byly stále promáčené a jezdci tak do improvizovaného bivaku v Uyuni dorazili dříve. V bivaku v noci přespali bez asistence a museli si s technikou poradit sami. Ondřej Klymčiw si udržel místo nejlepšího Čecha mezi motorkáři i přesto, že hodně bloudil a dojel až třicátýšestý. Druhý nejlepší byl Milan Engel na 44. pozici. Jediný českých čtyřkolkář Tůma byl v etapě devatenáctý.


Češi na Rally Dakar

Motorky

#38 David Pabiška

#45 Ondřej Klymčiw

#52 Milan Engel

#126 Petr Vlček

#132 Rudolf Lhotský

#139 Lukáš Kvapil – skončil ve druhé etapě

Čtyřkolky

#252 Josef Macháček – skončil ve čtvrté etapě

#276 Zdeněk Tůma

#277 Tomáš Kubiena – skončil v páté etapě

Dakar 2017 – průběžné výsledky

Motorky: 1. Sunderland (GB, KTM), 2. Quintanilla (CHL, Husqvarna), 3. Van Beveren (F, Yamaha), 4. Farres Guell (E, KTM), 5. Walkner (A, KTM), 6. De Soultrait (F, Yamaha)... 19. Klymčiw (Husqvarna), 31. Engel (KTM), 51. Pabiška (KTM), 79. Vlček (Husqvarna), 86. Lhotský (KTM)

Čtyřkolky: 1. Karyakin (RUS, Yamaha), 2. Vitse (F, Yamaha), 3. Dutrie (F, Yamaha), 4. Casale (CHL, Yamaha), 5. Mazucco (ARG, Can-Am), 6. Copetti (ARG, Yamaha )… 15. Tůma (Yamaha)

Komentáře k článku:




Další články z rubriky

  • Honda pořádá výlet: na Africách po Africe
  • ČMN 13/2018 právě v prodeji
  • Bonhams vydraží slavné muzeum

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Cestovní sportovec vs. sportovní cestovatel
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> O&nbsp;fous větší nejmenší
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Euro-bavorák

Technická poradna

Zodpovězené 331 otázek

u prodejce jsem dostal odpoved na kovove klepani,ze to jsou ventily a ze musi se prestelovat...

Nezodpovězené 368 otázek

Malaguti 125 YLC '87

Mam Malaguti ylc 125. Problémem nepojizdnosti je, že v karburátoru -dellorto phbl 25 bs- chybí tryska sytiče...