Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Pohled do budoucnosti? Možná!

vydáno 12. 10. 2016, text David M. Bodlák, foto BMW Group

Týden po německém Intermotu odhalilo BMW, tentokráte na americké půdě, svou další novinku, inspirovanou vlastním pohledem do vzdálené budoucnosti – jedinečný koncept BMW Motorrad VISION NEXT 100.

Kdo vychytal na facebooku přímý přenos ze závěrečného, v pořadí již čtvrtého "Iconic Impulses. The BMW Group Future Experience", tentokráte z Los Angeles tohle úterý večer, ten s napětím čekal několik minut, s čím BMW vyrukuje. Při prvním statickém snímku konceptu motocyklu jsme pak všichni na moment zkoprněli...

Trochu nám NEXT 100 připomíná „light cycles“ z remakového bijáku Tron: Legacy, a ještě zajímavější než design jsou funkce, se kterými BMW v tomto vizionářském prototypu přichází. Motorka například nemá stojánek a nebudete na ní muset jezdit ani v helmě, neboť se s ní nedá upadnout. Balanc totiž hlídá vlastní stabilizační systém, který neustále bdí nad celým strojem, a to jak v klidu, tak i při jízdě. Pro kontakt s vozovkou přišlo BMW se speciálními gumami, jestli se tedy vůbec o gumách dá mluvit. Běhouny mají schopnost, přizpůsobit se podkladu a rovněž přebírají funkci tlumení. Rám neplní klasickou funkci pevnostního spojení mezi pohonnou jednotkou a funkčním podvozkem. Rámem se totiž zatáčí, přitom se ale povedlo dodržet klasický trojúhelníkový tvar, odkazující na základní linie prvního motocyklu německé značky - modelu R32 z roku 1923. S tím souvisí i klasický bavorácký tvar dvouválcového boxeru, který v tomto případě supluje bezemisní pohonná jednotka, jež dokáže podle jízdních podmínek měnit svou šířku. V klidu je motor kompaktní součástí celého stroje, za jízdy se pak oba válce, tvořené hliníkovými žebry, roztáhnou do stran. Tím se dosáhne jistých aerodynamických vlastností i ochrany jezdce.

Na výrobu „next-stovky“ bylo použito hodně karbonu a design je poplatný optimálnímu proudění vzduchu, přičemž tu nenajdete žádné rušivé elementy v podobě přepínačů a ovladačů. Veškerá světla řeší LEDková technologie, doplněná vyspělou elektronikou a speciálními projekčními datovými sklíčky, které jsou jak na motocyklu přímo v zorném poli jezdce, tak především zabudované ve speciálních brýlích. A pozor, teď si sednete na zadek, plno úkonů k zobrazení požadovaných údajů ovládá jezdec svým zrakem!

Data, která můžete prostřednictvím těchto technologií sledovat, ale i ta, jež pracují v pozadí (inteligentní systémy), umí vyhodnotit ideální stopu a úhly do zatáček, což se může zobrazovat právě na projekčních panelech. Tím, že tyto systémy sledují i situaci před motocyklem (jedním pohledem se můžete přes projektor juknout i za sebe), jde o téměř dokonalý prvek aktivní bezpečnosti. Komfort pak neřeší jen vhodně zvolená ergonomie, ale rovněž speciální oblek. Místo výbavy CE protektory je tato komboška prošpikována technikou. Umí hřát či chladit, což sama vyhodnocuje podle tepové frekvence a teploty těla přes řadu senzorů, pomocí vibrací dokáže navigovat či upozornit na nebezpečí a při vyšší rychlosti se samonafukovací límec postará o stabilizaci krční páteře. Prostě pohádka z budoucnosti a absolutní svoboda, kterou šéf designu BMW Motorrad Edgar Heinrich pojmenoval velkým útěkem z každodenního života.

Nám se tahle studie ohromně líbí, hlavně nás fascinují použité technologie, co všechno je už nyní možné vymyslet, resp. vyrobit. Sebešílenější sci-fi ale zatím nenahradí ty syrové, smradlavé a uřvané benzíňáky, ze kterých nám při těch správných otáčkách vstávají chlupy po celém těle. Takže hluboká poklona všem tvůrcům, ale ještě nám ty klasické motorky neberte! ?



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • ČMN 19/2018 v prodeji
  • ČMN 18/2018 právě v prodeji
  • Vyhraj lístky na Večer legend

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Yamaha YZF-R6 2006-2007 '05

Moje Yamaha R6 (r. v. 05) občas chcípne při nízkých otáčkách, jako když se dusí...