Honda přichází s novým dualsportem

vydáno 29. května, text Petr Pour, foto Honda

Modelová řada offroadů největšího japonského výrobce pro sezonu 2019 nabízí jednu velmi zajímavou novinku. Pro silniční provoz homologovanou verzi ostrého motokrosu nazvanou CRF450L.

Oficiální zpráva hovoří o „novém víceúčelovém motocyklu způsobilém pro provoz na veřejných komunikacích. Na první dobrou je ale zřejmé, že nejvíc mu stejně bude chutnat offroad, a to nejen ten lehký.

„CRF450L je o maximální zábavě v terénu. Vypadá jako CRF450R, jíž ve skutečnosti je – pouze upravená pro lepší ovladatelnost na nezpevněných cestách a způsobilá k provozu na pozemních komunikacích. To je význam písmene „L“ – „legální“. Tento stroj byl navržen s důrazem na maximální ovladatelnost a lineární průběh točivého momentu, který za všech okolností jezdci zajišťuje maximální dostupnou přilnavost. A navíc disponuje technologií odvozenou od závodních CRF strojů týmu HRC, jež však vyžaduje pouze běžný servis,“ řekl M. Uchiyama, vedoucí projektu CRF450L pro modelový rok 2019.

Hlavními přednostmi by měly být rozměry, hmotnost a výdrž. A právě servisní intervaly byly jedním z impulsů pro zásadnější úpravy na motoru. Ten musel splnit normy Euro 4, hlukové předpisy a hlavně, podle Hondy, má být použitelnější pro širší škálu jezdců a různé režimy. Tak jako u ostrého CRF450R zůstalo vrtání a zdvih a s tím i objem 449 kubíků, ale byla například zvětšena hmota klikové hřídele, díky čemuž se zvýšila setrvačnost. Došlo také k úpravě časování ventilů s důrazem na širší a hladší rozložení výkonu a točivého momentu.

Jsme zvědaví, jak se toto vyladění projeví při jízdě. Papírově totiž motor disponuje „jen“ 25 koni a 32 newtonmetry. To nejsou nějak oslnivé hodnoty, ale pro offroad a město by měly plně dostačovat. Navíc se díky úpravám také zvýšily servisní intervaly. První velká prohlídka je až ve 32 tisících km. Výměna oleje a filtrů probíhá každých 1000 km.

Pětistupňovou převodovku nahradil šestikvalt s odstupňováním i pro delší přesuny po silnicích. Kromě toho byl posílen alternátor, aby zvládal napájet LED světla, a baterie má vyšší kapacitu.

Také vzhled a podvozek nezapřou svou DNA v ostré krosce. Uživatelsky přívětivější je větší nádrž o objemu 7,6 litru se zamykatelným víčkem. Sklon přední vidlice a závlek dosahuje 28,5°/122 mm, rozvor kol se oproti CRF450R zvýšil o 18 mm na hodnotu 1500 mm, což přispívá k vyšší stabilitě.

Zadní kolo bylo zmenšeno o jeden palec na enduráckých 18 palců a je doplněno o silentbloky unašeče pro pohlcování rázů od řetězu. Přední kolo má jednadvacet palců a oba ráfky jsou černě lakovány.

Přední vidlice Showa o průměru 49 mm s ocelovými pružinami – s možností nastavení předpětí a tlumení v kompresi – je vzadu doplněna o plně nastavitelný zadní tlumič Showa s přepákováním Pro-Link.

Velkou devizou je hmotnost a vnější rozměry. Necelých 131 kg pohotovostní hmotnosti slibuje hodně obratnosti a srandy. Rozměr v nejširším místě je 825 mm, ideál pro proplétání nejen mezi stromy, ale i městskou džunglí. Jen při nasedání budete muset víc švihnout nohou, výška sedla 940 mm není zrovna pro malé.


Rozdíl mezi CRF450L a CRF450R můžete porovnat na obrázku níže. Stačí chytit myší táhlo a tahat.


Technická data

Honda CRF450L

Motor kapalinou chlazený 4dobý jednoválec uni-cam

Zdvihový objem 449 cm3

Vrtání x zdvih 96,0 mm x 62,1 mm

Kompresní poměr 12,0:1

Karburace vstřikování paliva PGM-FI

Objem palivové nádrže 7,6 litru

Zapalování digitální kondenzátorové (CDI)

Startování elektrické

Spojka lamelová, mokrá

Převodovka šestistupňová

Stálý převod řetěz

Rám zdvojený hliníkový, trubkový

Rozměry (D x Š x V) 2280 mm x 825 mm x 1 260 mm

Rozvor kol 1500 mm

Úhel přední vidlice 28,5° 

Závlek 122 mm

Výška sedla 940 mm

Světlá výška 315 mm

Pohotovostní hmotnost 130,8 kg

Zavěšení kola vpředu 49mm inverzní vidlice Showa s ocelovými pružinami

Zavěšení kola vzadu tlumič Showa spojený se systémem Honda Pro-Link

Kolo vpředu hliníkové s drátěným výpletem

Kolo vzadu hliníkové s drátěným výpletem

Pneumatika vpředu 80/100-21

Pneumatika vzadu 120/80-18

Brzda vpředu kotouč průměr 260 mm, dvoupístkový třmen

Brzda vzadu kotouč průměr 240 mm, jednopístkový třmen

Komentáře k článku:




Další články z rubriky

  • Bonhams vydraží slavné muzeum
  • ČMN hledají korektora/korektorku
  • ČMN 12/2018 právě v prodeji

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Cestovní sportovec vs. sportovní cestovatel
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> O&nbsp;fous větší nejmenší
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Euro-bavorák

Technická poradna

Zodpovězené 331 otázek

Piaggio X8 125 '06

Ahoj, cca 2 měsíce vlastním Piaggio x8 125, r...

Nezodpovězené 367 otázek

Yamaha YZF - R1 '00

Nefunguje mi ventilátor chlazení i když je už motor hodně ohřátej, ale při nastartování studeného motoru se sytičem se ventilátor rozběhne a zastaví se až vypnu...