Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Husqvarna 2014: Nové dvoutakty i čtyřtakty

vydáno 11. 10. 2013, text Prochy, foto Husqvarna

Pátého října představila Husqvarna ve Švédsku své nové modely pro rok 2014. Výrobce uvádí, že jeho motocykly stály v padesátých a šedesátých letech minulého století na začátku průkopnické éry motokrosových závodů a i dnes chtějí nabídnout to nejlepší a pokračovat v úspěšném závodění.

Ani pod křídly KTM, kde se již Husqvarna nachází, se tedy nic nemění, pouze se nové motocykly budou vyrábět v Rakousku, ve výrobním centru Mattighofen, které je považováno za jedno z nejmodernějších v Evropě. Modely pro rok 2014 ponesou mimo jiné lehké chrom-molybdenové rámy a plně nastavitelné tlumiče od White Power.


Husqvarna TC 85


Už malí závodníci motokrosu si budou moci dopřát to nejlepší, a to v podobě modelu Husqvarna TC 85, kde je kyvná vidlice vyrobena jako jeden hliníkový odlitek, který zaručuje lehkou váhu a perfektní stabilitu. Přední 43mm tlumiče jsou od značky White Power a zadní pérování nese systém PDS, který má několik nastavení přizpůsobující se povrchu tratě. Tento speciál TC 85 je nabízen ve dvou verzích, v prvním případě jde o model s pneumatikami o velikosti 17 a 14 palců, s nižší sedlem 855 mm nad zemí a světlou výškou 352 mm. Druhá verze nabídne pneumatiky 19 a 16 palců se sedlem 890 mm a světlou výškou 370 mm. U této verze pak bude i větší 240mm přední kotouč. Objem motoru 84,9 cm3 je stejný pro oba modely.


Husqvarna TC 125


Model TC 125 s motorem o objemu 124,8 cm3 bude mít také šestistupňovou převodovku, ale navíc tu najdeme značkovou hydraulickou spojku značky Magura. Výrobce udává, že se bude jednat o nejvýkonnější motocykl v této třídě, a to i díky novému systému sání a novým výfukovým přívěrám. Model dále nabídne hliníková řídítka Renthal a spojkovou páčku typu Flex Lever s kloubem o rozsahu úhlu 90 stupňů, která má při pádu zabránit poškození. Přední White Power vidlice má průměr trubek 48 mm. Světlá výška je 395 mm a sedlo 992 mm nad zemí. Objem palivové nádrže je 7,5 litru.


Husqvarna TC 250


Posledním a nejsilnějším zástupcem dvoudobých motokrosových speciálů je TC 250 o objemu 249 cm3. Známý výrobce Boysen se zde podílel na výrobě sacího systému spolu se sacími klapkami. Motocykl s řídicí jednotkou DCI nabídne i volbu dvou palivových map, respektive dvě rozdílné křivky výkonu. Zdejší pětistupňová převodovka bude spolupracovat s novou DDS (damped diaphragm steel) spojkou s hydraulickým systémem od značky Brembo. DDS spojka s tlumicími vlastnostmi má zajistit hladší chod a delší životnost, a to díky použití membránových pružin namísto vinutých. Výrobce nabízí možnost k modelu TC-250 dokoupit speciální kit na zvýšení objemu o 50 cm3.


Husqvarna FC 250


Čtyřdobý DOHC motor o objemu 249,9 cm3 se probouzí k životu elektrickým startérem a systémem elektronického vstřikovaní paliva EMS. Maximální výkon je 40 koní a motor se dokáže roztočit do 14 000 otáček za minutu. Tak velké otáčky přinášejí vysoké vibrace, a tak nechybí vyvažovací hřídel. Najdeme ji na pravé straně motoru a slouží jak k omezení setrvačného pohybu, tak k pohonu vodní pumpy a rozvodového řetězu. Tiskové centrum výrobce uvádí, že vnitřnosti motoru (ojnice, ložiska, klika) ustojí takto vysoké otáčky i při profesionálním používání motocyklu, a to bez potřeby výměny po dobu 100 motohodin. Velké titanové ventily (32,5 mm a 26,5 mm) váží jen 19,6, respektive 18 gramů a píst ukázal na váze 200 gramů. Výrobu klikových hřídelů, které ustojí tak velké otáčky, svěřili světoznámému výrobci Pankl. Kompresní poměr se ustálil na hodnotě 13,9:1.


Husqvarna FC 350


Model FC 350 nabídne výkon sahající do kategorie motocyklů s vyššími objemy. Ze 349,7 cm3 nabídne 50 koní a díky rozměrům, jako má model FC 250, předkládá to nejlepší z obou světů. Výrobce se opět chlubí titanovými ventily, které mají průměr 36,3 mm a 29,1 mm. Maximální otáčky se vyšplhaly na 13 000. Stejně jako u modelu FC 250, i zde spolupracoval výrobce s firmou Pankl a veškerá technika je na stejném základu.


Husqvarna FC 450


Šedesát koní a neustálý přísun točivého momentu po celém otáčkovém rozsahu, to je FC 450. Rozvod OHC motoru o objemu 449,3 cm3, maximální otáčky 11 500. Pětistupňová převodovka spolupracuje stejně jako model TC 250 s DDS spojkou a hydraulickým systémem od značky Brembo.


Husqvarna FE 250/350/450/501


Nová čtyřdobá endura výše uvedených objemů nabídnou vstřikování Keihin o průměru škrticí klapky 42 mm. Elektrický startér je samozřejmostí, stejně jako šestirychlostní převodovka. Na všech modelech se jedná i o totožnou techniku DDS spojky a hydraulického systému Brembo. Přední čtyřkomorové White Power 4CS vidlice o průměru trubek 48 mm a rozměry brzdových kotoučů 260/220 mm jsou rovněž shodné, vzadu pracují tlumiče s přepákováním. Objem palivové nádrže je 9,5 litru. Suchá hmotnost je u FE 250/350 107,5 a 109 kilogramů, u modelů FE 450/501 113 a 113,5 kg. Světlou výšku 345 mm a výšku sedla 970 mm mají všechny modely stejnou.


Husqvarna TE 125/250/300


Dvoutakty ve třídě enduro zastupují tři modely. Nejmenší o objemu 124,8 cm3 se startuje pouze nakopávačkou a spojka nese značku Magura. Silnější verze o objemu 249 a 293 cm3 mají i elektrický startér a spojkový systém Brembo a DDS spojku. Objem palivové nádrže na 11 litrů, výšku sedla 960 mm a 355 mm světlou výšku mají všechny tři modely shodné, stejně tak šestistupňovou převodovku a přední White Power 4CS vidlice o průměru 48 mm.


První modely, především čtyřtakty 250 a 450 cm3, sjely z výrobních linek už minulý týden a na evropský trh by se měly dostat v průběhu listopadu. Vedení KTM Group plánuje vyrobit ročně 15 000 motocyklů.



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • Upoutávka Motorbike 12/2019
  • Upoutávka Motorbike 11/2019
  • Upoutávka Motorbike 10/2019

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Zodpovězené 334 otázek

Jak se starat o hliníkové části motocyklu. Dík jejich hrubší struktuře zpravidla i po umytí zůstávají zažloutlé od špíny a celý estetický dojem se postupem let vytrácí...