Konec hysterie kolem přednosti na kruhových objezdech

vydáno 12. 4. 2016, text Jan Rameš, foto Michal Řádek

Před krátkým časem se strhla doslova bouře okolo změny v označování a následně aplikace přednosti v jízdě na kruhových objezdech. Ministerstvo dopravy nyní vydalo metodický pokyn s doporučujícími iinstrukcemi, jak mají úřady obcí s rozšířenou pravomocí postupovat při umisťování dopravního značení. Je to ale trochu situace jako z Kocourkova.

     Co se změnilo? Vlastně nic, to je na tom to humorné. Pořád platí přednost zprava, ale vlastně neplatí, protože značky rozhodují o opaku. Do konce minulého roku musel být každý kruhový objezd označen jak značkou "Kruhový objezd", tak "Stůj, dej přednost v jízdě" nebo "Dej přednost v jízdě". Přednost upravená značkami. Od 1. ledna 2016 se obce mohly rozhodnout, jestli budou přednost řešit značkami, nebo jestli bude platit přednost zprava. Což se nelíbilo řidičům, kteří považovali za obtěžující, že by měli vnímat, jestli jsou na sloupku značky dvě nebo jedna, a byl z toho parádní humbuk. A tak ministerstvo dopravy vydalo pokyn, v němž se sice nenařizuje přednost řešit značkami, nicméně jeho aplikace je taková, že vlastně ani jiná volba není. Asi jako staré známé Fordovo "můžete mít model T v jakékoli barvě, pokud bude černá." Jestli vás baví číst tiskové zprávy, přikládáme v původním znění bez titulků:

    

     TISKOVÁ ZPRÁVA

    

     Ministr Dan Ťok: Řidiči se nemusí „kruháčů“ bát, přednost zůstává nezměněná

    

     11. dubna 2016

    

     Ministerstvo dopravy vydalo metodický pokyn k novele vyhlášky, která upravuje provoz na kruhových objezdech. V metodickém pokynu obdržely všechny úřady obcí s rozšířenou působností doporučující instrukce, jak postupovat při umisťování dopravního značení na kruhové objezdy.

    

     „Zákon o silničním provozu stanovuje podmínku, že značením nesmí být ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Při stanovování dopravního značení nejen na kruhovém objezdu musí příslušný úřad tuto zásadu respektovat.

    

     Z instrukce proto vyplývá, že v naprosté většině případů je nezbytné umístit ke značce „Kruhový objezd“ také značky upravující přednost, tedy „Stůj, dej přednost v jízdě! “ nebo „Dej přednost v jízdě! “, aby nebyla plynulost provozu nijak narušena. Je třeba vzít v potaz také skutečnost, že přednost vozidel nacházejících se na kruhovém objezdu je širokou veřejností vnímána jako standardní a samozřejmá, navíc by se při neumístění zmiňovaných značek mohl kruhový objezd při vyšším provozu ucpávat.

    

     Ministerstvo dopravy vydáním metodického pokynu upřesnilo novelu vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Tato vyhláška od 1. ledna tohoto roku stanovila obcím možnost, rozhodnout se, zda značky upravující přednost na kruhový objezd umístí, nebo zde zůstane přednost určena standardně pravidlem pravé ruky, jako na jiných neznačených křižovatkách.

    

     „Mrzí mě, že k takovým nejasnostem vůbec došlo. Úředníci dávali do pořádku vyhlášku k silničnímu zákonu a bohužel u některých částí vznikly nejasnosti až po uvedení do praxe. Řidiči se proto nemusí bát, vydáním metodického pokynu zůstává potvrzena dosavadní praxe, na kterou jsou řidiči zvyklí,“ dodal Ťok. Na českých silnicích se tak řidiči budou i nadále moci setkat pouze s kruhovými objezdy, kde přijíždějící vozidlo na křižovatku bude dávat přednost autům, která po něm jedou.

Komentáře k článku:




Další články z rubriky

  • Travis Pastrana zopakuje skoky Evela Knievela!
  • 7 věcí, které potřebujete vědět o nové Aprilii Dorsoduro 900
  • ČMN 10/2018 právě v prodeji

Kam dál

  • VIDEO: KTM 790 Duke alias Posel budoucnosti
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Stará dobrá škola
  • 5 rozdílů: Jawa 350 Special vs. Jawa 350 OHC

Technická poradna

Zodpovězené 330 otázek

Harley-Davidson FLHT Electra Glide Standard '99

Zdravím,
celý problém nastal po jednom natankování do "plna", letos cestou na Mušov...

Nezodpovězené 365 otázek

Suzuki GSX - R 1000 '02

Predni pneu foukam na 2,8 atm. a zadni na 3 atm. Ale zadni guma mi docela klouze v zatackach...


© Copyright Bikes Publishing, s.r.o 1998 - 2018 - Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno. Obsah vygenerován 24. 5. 2018 v 8:21 za 0.687 sekundy. TOPlist