Thumbnail image for http://www.cmn.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2015_16.jpg
Z ARCHIVU ČMN 2015: Yuki Prisma 125 je fakt docela velký skútr, žádné prdítko

Milé čínské překvapení

Doba, kdy čínské skútry budou srovnatelné s těmi japonskými a evropskými, je ještě pořád daleko před námi. Nicméně vždy je to o ceně a o tom, co od skútru chcete. Novinka od Yuki, model Prisma 125 na velkých kolech, té pověstné muziky za požadované peníze zahraje víc než dost.

vydáno 4. 4. 2016, vyšlo v ČMN 16/2015, text Jan Rameš

Průhonická Yuki je jednou z prvních vážně míněných značek, které na našem trhu začaly ve velkém nabízet čínské skútry a motocykly. Ovšem na rozdíl od mnoha „garážistů“, kteří přivezli dva kontejnery, které levně rozprodali a vrhli se pro změnu na vatové tyčinky, Yuki je stále tady. Široká prodejní a servisní síť, dobře zásobený sklad náhradních dílů, rozumná modelová politika, to téhle značce dává velký potenciál i do budoucích desetiletí. Nesnaží se vám namluvit, že si kupujete 1A kvalitu Hondy, jenže ona ta Honda, v tomto případě bychom mluvili o SH, stojí víc než dvojnásobek. A Prisma rozhodně není jen polovičně tak dobrá.

Žádné prdítko

Vzhled Prismy zaujme, je to zase něco nového, u Číňanů neokoukaného. Co mě překvapilo, že je to fakt docela velký skútr, žádné prdítko. Sedátko je celkem vysoko, a navzdory hranatému tvarování a užšímu půdorysu není vůbec nepohodlné. Nohy mají k dispozici prostornou plošinu, posaz je typicky záchodový, ruce máte sportovně níž.

Před sebou najdete přístrojovou desku se třemi ručičkovými budíky, kromě tachometru i palivoměr a otáčkoměr. Je tu také praktická kontrolka světel, která výstražnou červenou barvou signalizuje, že nesvítíte. Nad budíky je velká deviza tohoto skútru, designově tak akorát velký plexištítek, který solidně odklání povětří od vašeho těla. Když k tomu připočtete i rozměrné plasty před nohama, vyjde vám, že zima a mokro na Prismě nebudou až takovým strašákem.

Před nohama máte uzamykatelný dekl a za ním dvě prostorné schránky. Což je dobře, protože Prisma trpí typickým neduhem skútrů na velkých kolech, mizerným podsedlovým prostorem. Konstruktéři na něj de facto rezignovali, je tady taková nudle akorát na lékárničku nebo půlku nepromoku. Ale o to větší je nádrž a případný kufřík na nosič seženete za patnáct stovek, tak co…

Po městě svižné

Další z mnoha malých překvapení přišlo, když jsem poprvé stisknul tlačítko startéru. Vím, jak startují karburátorové skútry a ještě ty čínské, když jsou studené. Cvrnk, a motor běžel! Takhle rychle nechytají lecjaké stříkačky.

Zvuk je příjemně hluboký a zvučný, ale ne hrubý, a po zahřátí na volnoběh velmi kultivovaný. Poněkud zvláštně je nastavený variátor a rozjezdová spojka. Na rozjezd totiž potřebujete nějaké čtyři tisíce, ale aspoň je to pak svižné, a varec udržuje otáčky na pěti a půl tisících, tedy v maximu krouťáku. To je fajn, jenže on je tam udržuje pořád – i v době, kdy už by motor potřeboval šplhat směrem k výkonu. Po městě je Prisma velmi svižná, páďo tam máte hned, ale když vyrazíte za přeškrtnutou ceduli, u osmdesátky se tachometr zarazí a na další spídování už potřebuje pořádný prostor. Z prudkého kopce jsem se dostal na devadesát a konečně se hnul i otáčkoměr, udávané kilo maximálka bude hodně o příznivých podmínkách. Je ale fakt, že mi dost foukalo a čelní plocha tohoto skútru není zanedbatelná.

Plavným krokem

Dalším důkazem, že Prisma není typický čínský skútr, je podvozek. Oukej, když jsem to v osmdesáti poslal do táhlé zákruty, bylo to krocení divoké zvěře, což by se dalo vylepšit, kdybyste místo těch čínských puků nazuli něco, čemu se dá říkat pneumatika. Taky by se tím jistě zlepšila ovladatelnost v nižších rychlostech, kdy Prisma působí trochu těžkopádněji.

Rozdíl je v naladění. Nepamatuji si čínský skútr, který by zejména zadní odpružení neměl betonové. Takže pochopte můj úžas, když jsem na Prismu skočil a ona se pode mnou zhoupla! Je to něco za něco, teď pro změnu hapruje tlumení, ale tuhle variantu beru radši. A předek chodí docela pěkně. Ve spojení s velkými koly je tohle do města fakt dobré řešení, navíc brzdy jsou velmi dobré, jen si musíte zvyknout na delší vzdálenost páčky a tvrdý chod.

Yuki Prisma 125 mě fakt mile překvapila. Jasně, zemi původu nezapře a ani to nemá v plánu – tvrdé rukojeti, tvrdé a ne vždy stoprocentně lícující plasty, a pár výše zmíněných vrtochů. Ale není to ten děs běs, před nímž utečete, jen co se přiblíží. Tady člověk hledá, kde „ta Čína“ je, najde ji, pokývá hlavou, a dál to neřeší. Za pětatřicet hodně dobrá nabídka.

Skútr do testu zapůjčila firma Pyramida Průhonice.


Technická data Yuki Prisma 125

Objem 124,6 cm3

Výkon 6,0 kW/8,2 k@8000

Točivý moment 7,4 Nm@5500

Hmotnost 119 kg (provozní)

Cena 34 990 Kč

Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec, OHC/2, vrtání x zdvih 52,4 x 57,8 mm, kompresní poměr 9,2:1, karburátor, elektrický a nožní startér, variátor

Podvozek: ocelový rám, vpředu teleskopická vidlice, vzadu kyvná vidlice se dvěma tlumiči, brzdy vpředu kotouč, jednopístkový třmen, vzadu kotouč, dvoupístkový třmen, pneu vpředu 100/80-16, vzadu 120/80-16, lité ráfky

Parametry: délka 2145 mm, šířka 730 mm, výška 1235 mm, rozvor 1435 mm, nádrž 9 l, užitečná hmotnost 150 kg, max. rychlost 100 km/h, udávaná spotřeba 3,5-4,0 l/100 km


Článek vyšel v tištěných ČMN 16/2015

Komentáře k článku:




Další články z rubriky

  • Honda pořádá výlet: na Africách po Africe
  • ČMN 13/2018 právě v prodeji
  • Bonhams vydraží slavné muzeum

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Cestovní sportovec vs. sportovní cestovatel
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> O&nbsp;fous větší nejmenší
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Euro-bavorák

Technická poradna

Zodpovězené 331 otázek

Piaggio XEvo 125 '08

Dobrý den, nemáte někdo manuál k tomuto skůtru či servisní knížku...

Nezodpovězené 368 otázek

Harley-Davidson Sportster XL883C '99

Po zařazení prvního rychlost. stupně a rozjezdu na mým Sporťákovi, se cca v polovině tahu spojky (když pouštím spojku, tak cca v půlce) ozve dost hlasitá tupá rána...