Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Honda - budoucnost je DCT

vydáno 13. 4. 2016, text David M. Bodlák, foto Honda

Technologie dvojspojkové převodovky je pro Hondu, zdá se, hodně zásadní. Japonský výrobce na konci března totiž spustil samostatnou webovou stránku, věnující se pouze tomuto tématu a také nedávno oznámil další vývojové plány.

Tak trochu interaktivní stránka, která vás vtáhne rovnou do děje, kdy si můžete přepínat mezi automatem a manuálem a pak i řadit a pořád se bude na obrazovce vašeho monitoru něco dít, včetně celkového obsahu, je pro nás jasným důkazem, jak důležitá pro Hondu tato technologie je.

Průkopnický model technologie DCT - Honda VFR1200F 2010
Manuálně můžete řadit pomocí tlačítek a dokonce jimi i zasahovat do automatických režimů - dolů palcem, nahoru ukazováčkem. Je to přesné, rychlé a tiché!
Hlavní poznávací znamení použití DCT - absence spojkové páčky a řadičky, pokud tedy na motorce není použita příplatková mechanicko-elektrická řadicí páka

Vůbec prvním modelem, který tuhle vychytávku dostal, byla před šesti lety představená sportovně-cestovní VFR1200F. Od té doby se tato alternativní výbava dostala i do dalších vybraných modelů. Integra, NM4 Vultus a modely CTX mají DCT standardně, připlatit si za tuto hi-tech "součástku" můžete u řady VFR1200, NC a nově i u znovuzrozené Africa Twin. V té je nabízena poslední generace DCT, schopná offroadové jízdy. Zatímco u Africy si ale tuto výbavu lidé jen oťukávají, v jiných modelech je DCT mnohdy hodně oblíbená. Celoevropsky jsou prodeje modelů s DCT již srovnatelné s klasickými převodovkami, v ČR je to zatím podle Petra Hubáčka z českého zastoupení Hondy méně, ovšem obliba stoupá a motorek se s tímto poloautomatickým mechanismem, který motorce kromě ceny přidává cca 10 kg, u nás prodává stále víc a víc. A tato tendence se dá očekávat i nadále, neboť vývojové oddělení Hondy nedávno pustilo informaci, že se usilovně pracuje na supersportovní verzi DCT, která by se měla v dohledné době objevit v modelech CBR600RR a Fireblade.

Řez 700kubíkovým motorem s dvojspojkovou převodovkou

Nejzásadnějším rozdílem proti dosavadním verzím DCT by měla být menší rozměrová náročnost a také nižší váha, což jsou prozatím dvě nejzásadnější překážky pro použití v lehkých supersportovních strojích. Rychlost a účinnost řazení je ale už v tuto chvíli mnohem lepší než klasické či obousměrné quickshiftery a dokonce je DCT rychlejší než bezztrátová převodovka v HRC MotoGP speciálech. Tak uvidíme, po sezoně nás čekají hned dva nejdůležitější světové veletrhy a příležitost pro představení další „malé revoluce“ tudíž bude veliká.

Volič automatických režimů D a S a Neutrálu na modelu NC700X 2012



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • ČMN 19/2018 v prodeji
  • ČMN 18/2018 právě v prodeji
  • Vyhraj lístky na Večer legend

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western