Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Ostré křídlo CRF450R 2017

vydáno 12. 8. 2016, text David M. Bodlák, foto Honda

Většina značek už letos své motokrosy představila, nyní přichází na scénu Honda, a to s úplně novou CRF450R a RX.

Motokrosová CRF450R je již od svého představení v roce 2002 považována za etalon ve své kategorii. Tento stroj je ztělesněním vyváženosti, disponuje motorem s nekompromisním výkonem a podvozek umožňuje jezdcům všech úrovní každou kapku výkonu naplno využít. Z pohledu jezdce – ať amatérského nadšence, nebo profesionálního závodníka – tento stroj vždy nabízel naprostou kontrolu, odolnost a dlouhou životnost. Nyní, po celých osmi letech, přichází Honda s komplexní modernizací tohoto modelu, přičemž na vývoji se podílely týmy Honda AMA a MX GP.

Jednoválec o objemu 449 cm3, inspirovaný stroji HRC s novou konstrukcí hlavy, čtyřventilovým rozvodem Unicam, zvýšeným zdvihem ventilů a přepracovanými písty dostal inovativní technická řešení na straně sání (rovné vedení snižuje odpor vzduchu o 19 % a zlepšuje účinnost spalování) a výfuku (potrubí se dělí blíže motoru a vykazuje o 10 % vyšší účinnost proudění). Výsledkem je vyšší komprese (z 12,5:1 na 13,5:1) a tím 11% nárůst výkonu spolu se silnějším krouťákem v celém rozsahu otáček. Změn doznala i spojka, která má o jednu lamelu méně.

Motor je usazen do zcela nového hliníkového rámu sedmé generace s přepracovaným podsedlákem a pozměněnou geometrií podvozku (kratší rozvor, kompaktnější kyvné rameno a upravený sklon přední vidlice i závlek). Na zadní kolo se tak povedlo přenést více váhy a tím získat lepší trakci. Nižší je i těžiště, čehož se dosáhlo mimo jiné snížením horního upevnění tlumiče. To vše dává nové CRF skvělou ovladatelnost.

V rámci podvozkových komponent nafasovalo CRF namísto vzduchové vidlice KYB závodní 49mm přední obrácenou vidlici Showa s vinutými pružinami, inspirovanou továrními MX týmy japonského šampionátu. Zdvih je 305 mm, vzadu pak pracuje centrální tlumič Showa spojený se systémem Honda Pro-Link (zdvih 133 mm, zdvih osy 314 mm). Zcela nové plasty zajišťují mimořádně efektivní aerodynamické vlastnosti. Původní plastovou nádrž vystřídala o 513 g lehčí titanová o objemu 6,3 l.

Honda vybavila nové CRF systémem pro výběr režimu motoru (Honda EMSB - Engine Mode Select Button), jež umožňuje jezdci bleskurychle změnit charakteristiku motoru. U stojícího motocyklu s motorem běžícím na volnoběh stačí tlačítko na necelou sekundu stisknout, čímž se vybere další mapa v sekvenci. Použitou mapu pak signalizuje LED dioda, která po krátkém stisknutí tlačítka počtem zablikání informuje jezdce o zvoleném režimu (1 bliknutí pro Režim 1 atd.). Jen pro úplnost, Režim 1 využívá standardní kombinaci map zapalování a vstřikování paliva s vyváženým průběhem výkonu a točivého momentu. Režim 2 má vyzrálejší povahu a umožňuje snadné ovládání plynu. Režim 3 je ostrý a poskytuje agresivní, ihned dostupný výkon. Režimy 2 a 3 je možné dále upravit stávajícím nástrojem HRC pro mapování hardware a software. Poprvé je také jako volitelné příslušenství nabízen pro CRF450R elektrický startér.

M. Uchiyama, vedoucí projektu CRF450R pro modelový rok 2017: „V případě CRF450R se jedná o kompletní modelovou obměnu. Nic nebylo přehlédnuto a veškeré úsilí jsme zaměřili na to, abychom zákazníkům nabídli stroj, který nechá veškerou konkurenci daleko za sebou. Hlavní důraz jsme kladli na vytvoření stroje s mimořádným výkonem motoru, špičkovou trakcí zadního kola a s nízko umístěným těžištěm – s cílem dosáhnout 5% zlepšení akcelerace oproti předchozímu modelu. Slogan, ze kterého vývoj vycházel, byl „Nejrychlejší na startu“. S modelem CRF450R pro modelový rok 2017 jsme již vstoupili do motokrosového šampionátu v Japonsku a v prvních pěti závodech v řadě jsme vždy zvítězili. Proto jsme hrdí na to, že takto výkonný stroj můžeme nabídnout milovníkům motokrosu na celém světě.“

TECHNICKÉ PARAMETRY

Rozměry 2183 mm x 827 mm x 1274 mm • rozvor kol 1482 mm • úhel přední vidlice 27°22' • závlek 116 mm • výška sedla 960 mm • světlá výška 328 mm • pohotovostní hmotnost 110,6 kg

Na základě nového modelu zároveň Honda připravila verzi CRF450RX, ostré race-ready enduro s měkčím mapováním i nastavením podvozku, objemnější plastovou nádrží (8,5 l), zadním 18palcovým kolem, bočním stojánkem a elektrickým startérem již v základu.



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • ČMN 19/2018 v prodeji
  • ČMN 18/2018 právě v prodeji
  • Vyhraj lístky na Večer legend

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Nezodpovězené 380 otázek

Honda Deauville 650 '98

Motocykl Honda Deauviille 650, r.v. 98, při plynulé jízdě mírně cuká, při vyšších otáčkách je díra v plynu...