Art deco v jedné stopě: BMW R7

vydáno 16. 3. 2016, text Jan Rameš, foto BMW

V ČMN 6/2016, které vycházejí ve čtvrtek 17. března, najdete povídání o exkluzivním čtyřválcovém Hendersonu z roku 1935, přestavěném šikovným karosářem Royem Courtneym do stylu art deco. Tehdy to bylo hodně v módě, neboť i v BMW vzniklo něco podobného. Bohužel jen jako prototyp.

Tenhle krasavec se jmenuje R7 a vznikl v roce 1934, čili před více než 80 lety. A pořád je to motorka, ze které si sednete na zadek a řeknete si, jak je možné, že se tohle nikdy nevyrábělo. Jenže ono to bylo už pro konzervativní meziválečnou Evropu poněkud "přes čáru", a jestli se podstatně konvenčnější, nicméně také lehounce art decem "líznutá" R16 prodávala jen v několika málo stovkách kusů, er-sedmičku by potkal osud kusových prodejů. A to samozřejmě v BMW nechtěli, protože technologicky tohle byl velký krok dopředu a investice do výrobních postupů tedy nenávratná.

R7 měl na svědomí s největší pravděpodobností, hraničící s jistotou, Alfred Böning, který dělal podvozky u BMW od roku 1930. Tehdy se ještě žádná jména designérů neuváděla, to až dnes se individualizuje. Každopádně Böning se vznášel na vlnách art deco a nástupce R16 vystřihnul s takovým kabátem, jaký neměl obdoby. Rám byl monokokový, do té doby BMW používalo akorát z lisovaných plechů, který byl levný na výrobu. A přední kolo vedla teleskopická vidlice, u BMW vůbec poprvé. Dvouválcový boxer o objemu 793 kubíků dával 35 koní, o dva více než v "šestnáctce", což 165 kg lehký stroj (o 5 kg méně než R16) pustilo až na hranici 150 km/h, pokud by se o to někdo na předválečných silnicích pokusil...

Zajímavé je, že zatímco dnes by podobný prototyp byl hvězdou každé výstavy, R7 byla sestrojena pěkně v tichosti a údajně až v roce 1936, při prezentaci nové R5, v jednom časopise vyšla její malá fotka jako "co by kdyby". Pak byla dlouhé roky schovaná a až v roce 2005 se dočkala restaurace a veřejného vystavení. Jestli ji chcete vidět naživo, dojeďte si do muzea BMW v Mnichově.

Komentáře k článku:




Další články z rubriky

  • Travis Pastrana zopakuje skoky Evela Knievela!
  • 7 věcí, které potřebujete vědět o nové Aprilii Dorsoduro 900
  • ČMN 10/2018 právě v prodeji

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Stará dobrá škola
  • 5 rozdílů: Jawa 350 Special vs. Jawa 350 OHC
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Puberťákův sen aneb Škola volá

Technická poradna

Zodpovězené 330 otázek

Husqvarna WR 250 '99

Při jízdě ve sněhu se mi zadřel motor u husqarny 250 - 2t...

Nezodpovězené 365 otázek

Piaggio X9 Evolution 500 '05

Nikdy jsem nevlastnil tak (pro mě) silný skútr a proto se bojím toho že takový objem pouze jeden válec nevydrží dlouho a proto se ptám jaké jsou skutečnosti...


© Copyright Bikes Publishing, s.r.o 1998 - 2018 - Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno. Obsah vygenerován 23. 5. 2018 v 3:26 za 0.359 sekundy. TOPlist