Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Art deco v jedné stopě: BMW R7

vydáno 16. 3. 2016, text Jan Rameš, foto BMW

V ČMN 6/2016, které vycházejí ve čtvrtek 17. března, najdete povídání o exkluzivním čtyřválcovém Hendersonu z roku 1935, přestavěném šikovným karosářem Royem Courtneym do stylu art deco. Tehdy to bylo hodně v módě, neboť i v BMW vzniklo něco podobného. Bohužel jen jako prototyp.

Tenhle krasavec se jmenuje R7 a vznikl v roce 1934, čili před více než 80 lety. A pořád je to motorka, ze které si sednete na zadek a řeknete si, jak je možné, že se tohle nikdy nevyrábělo. Jenže ono to bylo už pro konzervativní meziválečnou Evropu poněkud "přes čáru", a jestli se podstatně konvenčnější, nicméně také lehounce art decem "líznutá" R16 prodávala jen v několika málo stovkách kusů, er-sedmičku by potkal osud kusových prodejů. A to samozřejmě v BMW nechtěli, protože technologicky tohle byl velký krok dopředu a investice do výrobních postupů tedy nenávratná.

R7 měl na svědomí s největší pravděpodobností, hraničící s jistotou, Alfred Böning, který dělal podvozky u BMW od roku 1930. Tehdy se ještě žádná jména designérů neuváděla, to až dnes se individualizuje. Každopádně Böning se vznášel na vlnách art deco a nástupce R16 vystřihnul s takovým kabátem, jaký neměl obdoby. Rám byl monokokový, do té doby BMW používalo akorát z lisovaných plechů, který byl levný na výrobu. A přední kolo vedla teleskopická vidlice, u BMW vůbec poprvé. Dvouválcový boxer o objemu 793 kubíků dával 35 koní, o dva více než v "šestnáctce", což 165 kg lehký stroj (o 5 kg méně než R16) pustilo až na hranici 150 km/h, pokud by se o to někdo na předválečných silnicích pokusil...

Zajímavé je, že zatímco dnes by podobný prototyp byl hvězdou každé výstavy, R7 byla sestrojena pěkně v tichosti a údajně až v roce 1936, při prezentaci nové R5, v jednom časopise vyšla její malá fotka jako "co by kdyby". Pak byla dlouhé roky schovaná a až v roce 2005 se dočkala restaurace a veřejného vystavení. Jestli ji chcete vidět naživo, dojeďte si do muzea BMW v Mnichově.



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • Ohlédnutí za výstavou MOTOSALON 2019
  • Motocyklem roku 2019 se stal BMW R 1250 GS
  • Proč nelze objednat předplatné ČMN?

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Honda CRF 450 R

Snad ani ne týden po nalepení se mi začaly odlepovat nové polepy na motokrosové CRF450R...

Nezodpovězené 382 otázek

Piaggio X9 Evolution 250 '04

Mám PIAGGIO x9 250 EVO r.v.2004.Chtel bych vedet jaká by měla být spotřeba...