Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Cesta kolem světa za 80 dní na elektrice!

vydáno 4. 4. 2016, text David M. Bodlák, foto STORM - Bart van Overbeeke

Akční rádius, to je zatím jeden z největších problémů elektrických motocyklů. Novinka STORM Pulse je ovšem výjimkou, a dokonce se chystá na cestu kolem světa – podobně jako Angličan Phileas Fogg v roce 1872 – za 80 dní.

Motocykl STORM Pulse s maximálním výkonem 70 kW, masivním krouťákem až 240 Nm a battery packem o celkové kapacitě 28,5 kWh (odpovídající 24 kártridžím), jež umožní dojezd na jedno nabití až 380 kilometrů, je novinkou ve světě elektrických jednostopých samohybů. Jedná se o vůbec první elektrický tourer, kterému se už přezdívá „Tesla na dvou kolech“.

Za jeho vývojem stojí tým studentů z Eindhovenské technické univerzity (TU/e) a jeho největší zbraní je inovativní modulární sada baterií, zkonstruovaná tak, že výměna zabere jezdci jen několik minut a pro kratší jízdy může být využíváno pouze jednoho dílu bateriové sestavy, aby byl motocykl lehčí a snadněji ovladatelný (ve verzi race použitých jen 12 kartridží o celkové kapacitě 14,25 kWh). Právě dostatečná výkonnost po dlouhou dobu je pro projekt Storm World Tour 2016 (start v srpnu), při němž se budou jezdci stáje STORM potýkat s nejtěžšími cestami Evropy, Asie a Severní Ameriky, po kterých urazí cca 26 000 kilometrů, naprosto zásadní. I proto bylo důležité vybrat také vhodné obutí, které nakonec po sérii testů vyhrála firma Dunlop se svými nejnovějšími sportovně turistickými pneumatikami RoadSmart III, a sice ve verzi GT. Výkonnostní charakteristika těchto pryží plně odpovídá zamýšlenému cíli, už jenom proto, že například přední pneumatika ve srovnání s průměrem testovaných konkurenčních výrobků nabízí o 82 % vyšší kilometrový proběh, a to i při zachování nejvyšší přilnavosti a nejlepší ovladatelnosti ve své třídě. Týmu z Eindhovenu tak zbývá jediné, vydat se na plánovanou cestu a ukázat světu potenciál udržitelné dopravy.

Technické údaje

STORM Pulse

motor Emrax 228 • maximální výkon 70 kW a 240 Nm • planetární dvoustupňová převodovka Smeshgear • baterie Li-ion • kapacita až 28,5 kWh/24 kartridží (touring) • doba výměny 7 min • doba nabíjení 8 hodin, rychlonabíjení 0-80 % 38 min • akcelerace 0-100 km/h 5 s • nejvyšší rychlost 160 km/h • rozvor 1540 mm • váha 160 kg (bez baterií), 340 kg (provozní, touring)



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • Ohlédnutí za výstavou MOTOSALON 2019
  • Motocyklem roku 2019 se stal BMW R 1250 GS
  • Proč nelze objednat předplatné ČMN?

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

KTM 640 LC4 Enduro '01

Jedu a po chvili chcipne, vetsinou po chvilce natocim a pak po par km chcipne, nova svicka, fajfka, privodni kabel od fajfky, karburator serizen, ventily udelany...