Royal Enfield Himalayan: adventura po indicku

vydáno 15. 2. 2016, text Jan Rameš, foto Royal Enfield

Když se řekne cestovní enduro 2016, každý si představí Hondu Africa Twin, BMW R 1200 GS, KTM Adventure, Yamahu Super Ténéré, zkrátka velký těžký silný stroj do nepohody. V Indii však ukazují směr, jak překonat nejvyšší světové pohoří v co největší pohodě. Revoluce u Royal Enfieldu se jmenuje Himalayan!

Jestli si na něco můžete vsadit, že tahle motorka nebude žádný velký komerční trhák. Tedy, v Evropě. Naopak v Indii, kde Royal Enfieldy platí za luxusní značku, by se z Himalayana mohla stát podobná legenda jako tady z Hondy Africa Twin.

Laik by si mohl říci: "Další z mnoha stejných Royal Enfieldů, tenhle akorát s vysokým předním blatníkem a plexi nad světlem." Větší omyl ovšem abyste pohledali. Tohle je vskutku revoluční počin od značky, která v Indii vyrábí své stroje již od roku 1955.

A již od začátku za svůj úspěch vděčí faktu, že si tyto motocykly do své výzbroje vybrala indická armáda, která s nimi operovala i v Himálaji. Jenže to se vždy jednalo akorát o upravené silniční motocykly Bullet, Himalayan je prvním motocyklem značky, který je postaven přímo na terénní použití.

Vývoj probíhal dva roky a své si k tomu řekl i Siddhartha Lal, nejvyšší šéf celého Royal Enfieldu, kterého si můžete poslechnout i dole na sice delším, nicméně opravdu parádně udělaném videu. Nepředstavujte si obrýleného kravaťáka, pan Lal je (na tak velké zvíře) mladý člověk a zapálený motorkář, který 20 let jezdí do Himálaje na motorkách. Takže ví, co je tam potřeba i co tam potřeba není. A do druhé kategorie patří právě moderní elektronikou nabité adventure biky, které, dle jeho slov, jsou problematické už při tankování, neboť benzínek je pomálu a rozhodně nedisponují 1A vysokooktanovým palivem, není tady na každém rohu 24 hodin denně čekající servisák s diagnostikou, a když taková motorka někde zapadne, jsou potřeba tři lidé, aby ji vyprostili. Nový Himalayan je z toho opačného konce a nám je jeho přístup velmi sympatický.

Už na první pohled vidíte, že Royal Enfield jde svou cestou. Jestli se na tomto modelu podepsal Pierre Terblanche, jenž před časem do Indie přešel od Confederatu, to zatím oficiální zdroje neříkají. Každopádně design je, ehm, specifický. Ale čistý, podívejte se na výfukové potrubí, boční tabulky, zvýšený zadek - to vše svědčí o jistém designérském rukopisu a klidně by tomu Pierrovi mohl patřit. Je tam cítit to šedesátileté dědictví i přiměřeně moderní přístup.

Himalayan je indický motocykl určený pro Indy, čili žádné monstrum. Indové jsou malí lidé a sedlo 800 mm nad zemí je tak akorát. Přitom podvozek rozhodně nebyl ošizen, světlá výška činí 220 mm! Zdvih přední vidle, vedoucí 21" kolo, je 200 mm, zadní sedmnáctipalec cestuje po dráze 180 mm. A co je důležité, Himalayan je prvním Royal Enfieldem, jenž je vybaven centrálním zadním tlumičem s přepákováním. Vývoj ovšem neprobíhal pouze v Himálaji na kamenech, tahle motorka se musela špičkově chovat i na silnici, takže se svého času proháněla i na závodní dráze v Čennaji. A jen tak mimochodem, s geometrií výrazně pomáhali ve Velké Británii u Harris Performance, stejně jako v případě kafáče Continental GT.

Zřejmě úplně největší revoluce se ukrývá v motoru. Resp. tou revolucí je právě motor. Že vám to na první pohled nepřišlo, protože vypadá podobně jako doposud, s charakteristickým stojatým válcem a celkově velmi uhlazeným vzhledem? A vidíte, namísto půllitrového OHV je tohle óhácéčko označované jako LS410. LS znamená Long Stroke čili dlouhý zdvih, typická vlastnost všech motorů značky, a 410 je objem. Navzdory rozvodu s vačkou nahoře zůstala zachována typická síla odspodu a vzhledem k malému objemu a přítomnosti vyvažovacího hřídele budou vibrace slovíčkem neznámým. Bude jeho 24,5 koníku, dosahovaných při 6500 otáčkách, a 32 Nm při 4000-4500, na zadní kolo posílaných přes pětikvaltovou převodovku, stačit na motorku, která váží s plnou 15litrovou nádrží 182 kg? Takhle se může ptát jenom zblblý Evropan...

Každý, i ten nezblblý Evropan se ale ptá, jak to bude s dostupností tady u nás. Prozatím totiž jde jen o verzi pro indický trh, kde by se Himalayan měl začít prodávat příští měsíc. Když v technických údajích nevidíte jedinou informaci o ABS, od letoška na starém kontinentě povinném, a v kolonce "plnění motoru" se na vás směje starý dobrý karburátor, s nímž motor na tuty Euro 4 neplní, mohlo by se zdát, že máme útrum. Ale bez obav, Himalayan je koncipován jako globální model, takže kdo si počká, ten se dočká. A dočkat by se podle všeho měl už tento rok.

Komentáře k článku:




Další články z rubriky

  • Travis Pastrana zopakuje skoky Evela Knievela!
  • 7 věcí, které potřebujete vědět o nové Aprilii Dorsoduro 900
  • ČMN 10/2018 právě v prodeji

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Stará dobrá škola
  • 5 rozdílů: Jawa 350 Special vs. Jawa 350 OHC
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Puberťákův sen aneb Škola volá

Technická poradna

Zodpovězené 330 otázek

Triumph Tiger Explorer '13

Dobrý den, může někdo nabídnout servisní manuál na Triumph tiger...

Nezodpovězené 365 otázek

Garelli XR 125 Tiger '85

Dobrý den všem

mám problém, dostali jsme před 2 lety motorku, vše jsme letos dali do kupy, akorát máme rozebrané zapalování a klubo drátů a bohužel majitel...


© Copyright Bikes Publishing, s.r.o 1998 - 2018 - Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno. Obsah vygenerován 22. 5. 2018 v 17:44 za 0.656 sekundy. TOPlist