Thumbnail image for http://www.cmn.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2005_39.jpg
Z ARCHIVU ČMN 2005: Kawa ZX-10R zapsala do dějin číslo 0,924

Hodně silná káwa

Byla první a nikdo jí to nemůže upřít. Kawasaki ZX-10R Ninja, to koňmi ve švech praskající monstrum, produkt japonské války litrů, do dějin motocyklů nesmazatelně zapsala číslo 0,924. Je to váha dělená koňmi, je to prolomená magická hranice čisté jedničky.

vydáno 3. 8. 2016, vyšlo v ČMN 39/2005, text Radek Jim Holan

Před deseti lety (v roce 1995 - pozn. red.) jsme si při pomyšlení na podobné hodnoty, tedy 184 koní na 170 kilogramů, bez rozpaků klepali na čelo a je pravda, že i při loňském testování v Brně (2004) jsme v poměrně pravidelných intervalech kroutili hlavou a nechápali, odkuď se ty koně berou. A po dvou vyčerpávajících dnech už také nikdo neměl sílu a nervy usednout za řídítka a vydat se přes metropoli kamsi dál. Teď ale nastal ten správný čas...

Malej, ale šikovnej

Motor, čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec se čtyřmi ventily na válec, dvěma vačkovými hřídely a o zdvihovém objemu 998 cm3 disponuje výkonem 184 koňských sil a točivým momentem 115 Nm. O jeho plnění se stará jemně rozprašující vstřikovací jednotka s průměrem trysek 43 mm, používaná u automobilů. Oproti běžně používaným jednotkám s velikostí kapičky 120 mikronů má tato průměrnou velikost kapičky 70 mikronů. Pro ještě lepší spalování jsou použity pro změnu teplejší iridiové svíčky a vysokonapěťové cívky. Z dalších technických řešení jmenujme například použití odlehčených kovaných pístů, měkce nitridovaný povrch vaček a zdvihátek, pro jejich dlouhou životnost a spolehlivost i při vysokých otáčkách, antihoppingovou spojku či klikovou skříň, v jednom kuse spolu s blokem válců, ale také například koncovku výfuku spolu s kompletními svody vyvedené z titanu, či ramena rámu nad motorem.

Sportovní, ale pohodlná*

Při pohledu na stojící Ninju se člověk myšlenkami přenese pravděpodobně do kombinézy Nakana či Hoffmana a virtuálně brousí slidery, co se do nich vejde. Design ladí s chutěmi doby a ergonomie, byť založená na počítačové simulaci, nabízí dostatek pohodlí, ale zároveň dá dostatek prostoru pro vychutnání sportovních zážitků.

Tvar nádrže je dle mého názoru perfektní, jako malé bezvýznamné plus vidím také možnost upevnění magnetického tankvaku, kdybych si třeba na cestu do Brna chtěl vzít víc než peněženku. Jistě, bavíme se o našláplém superbiku, nikoli o cestovní herce, u které se dvakrát objetá zeměkoule považuje za dobré zajetí... I přesto, díky koncovce výfuku na straně, lze najít pod sedlem prostor, který je již od výrobce z části využit pro sadu nářadí.

Díkybohu, že Japonci používají jednotný systém přepínačů a ovládacích prvků. Ninja má oproti konkurenci na řídítkách navíc čudlík na spouštění stopek. Multifunkční displej z tekutých krystalů, který vidíme snad na všech okapotovaných modelech značky, se mi nezdá jako nejšťastnější řešení pro stroj, kde člověk nahání každou vteřinu. Hlídat si otáčky podle nějakých čtverečků, resp. jejich luštění nebude zrovna krokem k prodloužení životnosti jezdce. Ještě že nechybí nastavitelná kontrolka, která blikne při dosažení otáček hodných přeřazení. Rovněž trochu zaclání nádobka brzdové kapaliny.

Jako lahůdku na závěr si nechávám vyslyšení našich proseb v podobě nainstalovaného tlumiče řízení, který byl na testovaném stroji navíc oproti sérii.

*v rámci možností

Do města raději skútr

Po republice běhá pár lidí, kteří se mě snažili již v minulosti několikrát přesvědčit, že to v té hlavě nemám složené tak, jak bych měl. Pravděpodobně naráželi na můj styl jízdy. Nejhorší na tom všem je, že po pár kilometrech Prahou v sedle ZX-10R jsem tomu začínal věřit. O tom, že by se celá Praha dala přejet na jedničku, není pochyb. To, že se zvedá do svíce na dvojku, to je poměrně časté u litrových strojů, ale že se stejně začne zvedat ještě na trojku a čt... S plynovou rukojetí, stejně jako se spojkovou páčkou, je třeba zacházet se značným respektem a citem. Motor začne vyhánět početnější stádo na zadní kolo již kolem pěti tisíc otáček a až k omezovači, zhruba ve třinácti tisících se dějí poměrně zajímavé věci. Odezvy na plynovou rukojeť jsou neuvěřitelně přesné, citlivé a zejména bezprostřední. To mě opravdu mile překvapilo, na druhou stranu, krotit stádo 184 koní kusem nepoddajného špagátu by mělo katastrofální důsledky...

Na jedničku o papíry

Po slušném zahřátí ve městě je čas na nějakou rychlejší sekci. Vyžaduje to i motor, sice je chlazen chladičem kapaliny a navíc ještě vodou chlazeným olejovým chladičem, ale čeho je moc, toho je příliš. Jakožto řádný tester jsem zvolil přechod z extrému do extrému a jal se hltat kilometry na dálnici. Již při řazení dvojky po řádně vytočené jedničce jsem začal přemýšlet nad tím, co bych asi tak řekl radarové policejní hlídce, která by mě změřila dejme tomu ve 12 500 otáčkách na jedničku a chtěla mi sebrat řidičák? Raději nemyslet.

Řazení jednotlivých rychlostí mi přišlo poměrně přesné, ikdyž občas malinko tužší, což je samozřejmě velmi relativní. Oproti tomu můžu s položenou rukou na srdci říct, že plexištítek plní svou funkci opravdu dobře. Nejen na dálnici, ale zejména na točitých okreskách jezdec přijde na chuť nízké váze, ale také celému podvozku. Ten byl navržen se záměrem co nejdelší kyvné vidlice a co nejkratší vzdálenosti mezi jejím uložením a hlavou řízení a nutno dodat, že do zatáček netřeba Ninju nikterak pobízet. Na výjezdech pak konečně plní svou funkci tlumič řízení, v tomto případě nesl značku Hyperpro. V provozu si rozhodně nedovolím jet stejně razantně jako na okruhu, přesto si myslím, že svou funkci plnil dostatečně dobře.

Vykousnuté kotouče nejsou takovou samozřejmostí, jako již třeba radiální uchycení brzdových třmenů. Rozdíl nehledejme jen v designové odlišnosti (podle mě jsou i hezčí), ale také zejména funkčně, kdy by se takto tvarované kotouče měly lépe chladit. Pravdou zůstává, že ačkoli jsem se předními čtyřpístky zahryzával do kotoučů jakkoli, v žádném případě brzda nezačala uvadat. To se stroj dříve začal stavět na přední kolo.

Sečteno a podtrženo, Kawasaki ZX-10R rozhodně není náčiním pro "prvňáčky". Nejen z technických řešení, jako je například důmyslné sejmutí nosiče spztky včetně blinkrů, je patrno, že jde o závodní náčiní již v krabici. Nakonec závody litrových stocků jsou toho jen důkazem, a tak zbývá na zdravém úsudku každého jedince, zda je to to pravé ořechové. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že adrenalinoví jezdci, mající potřebu krotit pořádný motor a kteří očekávají brutální odezvy, nebudou váhat...

Technická data Kawasaki ZX-10R Ninja

motor čtyřdobý kapalinou chlazený řadový čtyřválec, DOHC/4

objem 998 cm3

vrtání x zdvih 76 mm x 55 mm

výkon 135,3 kW (184 koní)/11500 ot./min

točivý moment 115 Nn/9500 ot./min

kompresní poměr 12,7:1

plnění motoru vstřikování

startér elektrický

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu vpředu dva kotouče průměr 300 mm, čtyřpístkové třmeny

vzadu kotouč průměr 220 mm, jednopístkový třmen

rozvor 1385 mm

výška sedla 825 mm

hmotnost 170 kg

nádrž 17 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 39/2005

Komentáře k článku:




Další články z rubriky

  • Travis Pastrana zopakuje skoky Evela Knievela!
  • 7 věcí, které potřebujete vědět o nové Aprilii Dorsoduro 900
  • ČMN 10/2018 právě v prodeji

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Stará dobrá škola
  • 5 rozdílů: Jawa 350 Special vs. Jawa 350 OHC
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Puberťákův sen aneb Škola volá

© Copyright Bikes Publishing, s.r.o 1998 - 2018 - Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno. Obsah vygenerován 22. 5. 2018 v 17:30 za 0.765 sekundy. TOPlist