Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login
Thumbnail image for http://www.cmn.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2006_31.jpg
Z ARCHIVU ČMN 2006: Na první pohled jsem se zamiloval - Honda PS 125i
CMN 2006

Velmi nebezpečná známost

Už jsem si skoro byl jistý tím, že mě Honda nemá moc čím překvapit. Vyrábí kvalitní motorky význačné svou spolehlivostí a člověk tuší, co by mohl očekávat. Jenomže opět se potvrdilo rčení: "Nikdy neříkej nikdy! " A nejhorší na tom je, že mě Honda dostala zrovna skútrem, mou slabinou...

vydáno 24. 3. 2017, vyšlo v ČMN 31/2006, text Radek Jim Holan

Jen si představte to narušení redakční idylky slovy: „Tak tady máš to péesko.“ Prostě jsem jen tak pokrčil rameny, vyšel ven a na první pohled se zamiloval. Ještě nikdy jsem redakční schody nevyběhl tak rychle, jako když jsem spěchal pro helmu s vidinou brzkého svezení na PS 125i. Vážně!

Moderní retro? To můžu

Retroskútry tak úplně nemusím, ale tohle není klasický retroskútr. Citlivě zvolené sladění neobvyklých barev podtržené skvělým designem a hlavně naprosto precizním motorem je zkrátka velmi nebezpečná kombinace, v mém případě spíš velmi nebezpečná známost. Pohonnou jednotku tvoří sice jen čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec o objemu 125 cm3, ale síly má na rozdávání. Vývojoví inženýři japonského křídla ho museli řádně nadopovat steroidy či jiným podobným svinstvem. Udávaný výkon činí 13,7 koně a točivý moment 11,5 Nm, ovšem co PS dělá na silnici, to je něco neuvěřitelného. Skvělá akcelerace a vysoká maximální rychlost jsou jedněmi z mnoha předností tohoto modelu.

Po usednutí za řídítky zaujme nápaditá přístrojovka s třemi analogovými ukazateli. Uprostřed je velký a přehledný tachometr, vlevo ukazatel teploty, vpravo paliva. Nad nimi jsou kontrolky směrových a dálkových světel a také signalizace potřeby výměny oleje. Nad nimi je v odděleném prostoru velká kontrolka vstřikování a digitální hodiny. Ještěže jsou pryč doby, kdy byl na řídítkách jen tachometr a možná stav paliva. Jak PS 125i dokazuje, řidiči lze poskytnout vše potřebné i při zachování přehlednosti, což je za jízdy velmi důležité.

Komfort-nekomfort

Dalším důležitým prvkem ke spokojenosti je bezesporu pohodlí. Již díky motorizaci a vlastně i samotnému posezu je jasné, že milovníci dlouhých výletů po tomhle modelu patrně nesáhnou, ačkoli se vždy najdou výjimky. Živnou půdou pro tuhle Hondu je zejména město a kratší trasy do 100 km. Díky velmi pohodlnému sedlu (a to i pro spolujezdce) by se určitě daly zvládnout i mnohem delší trasy, ale to zase budou trpět nohy, které není možné kvůli konstrukci stroje natáhnout. Na druhou stranu jsou zase nohy perfektně chráněny proti nepřízni počasí, což je leckdy důležitější. To však začnete vnímat až v počasí typu "kočky a psi", jak říkají Němci. Při klasickém proplétání městem oceníte zejména skvělé vyvážení stroje, výtečný podvozek (třináctipalcové ráfky jsou podle mě tím nejlepším, co dnes na skútrech můžete najít) a velmi příjemně dávkovatelné a účinné brzdy zapojené do systému CBS (technické řešení Hondy rozkládající brzdný účinek zadní páčky na zadní a přední kolo). Byť na tento systém můžou být různé názory, již několikrát jsme ho zkoušeli i na mokru a nikdy jsme vlivem zablokovaného kola nespadli.

Vozím, vozíš, vozíme

Posledním, alespoň z mého pohledu, velmi důležitým prvkem skútru je schopnost převozu nákladu, zavazadel. Byť bychom jezdili jen pro rohlíky do pekárny na druhém rohu, v ruce je asi sotva povezeme a jezdit s batohem se každému nechce. Dnes je již nepsaným pravidlem, že skútry mívají tři, resp. čtyři možnosti. Podsedlové prostory se za poslední roky sice všeobecně zmenšily, ale i tak PS nabízí velmi slušný podsedlák, do kterého navíc dostanete i integrálku. Další prostor zejména pro drobnosti (a pojistky) skýtá schránka pod řídítky, kam v pohodě dostanete mobil, peněženku, doklady a klíče od bytu. Pod ním je pak držák na igelitku, kterou povezete mezi nohama. Volitelně si můžete dokoupit kufr na připravený zadní nosič, ale nic extrémně velkého a těžkého v něm nepřevezete. Obvykle mají objem 15–25 litrů a nosnost nosiče je 5 kg.

Honda PS 125i je zkrátka neobyčejný skútr v „obyčejné“ kubatuře, který by vás neměl nikdy zklamat a který naopak mile překvapí. V jeho společnosti budete nejen rychlí, ale i přitažliví, protože takhle pěknou věc (kromě jiného péeska) na silnici hned tak nepotkáte. Jen nadšenému sousedovi neříkejte, že tenhle „mazel“ stojí pouhých 79 990 Kč. To by ho pak měla celá ulice a váš sex-appeal by byl tentam. Tak už konečně víte, proč je to velmi nebezpečná známost?

Technická data Honda PS 125i

motor čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec, OHC/2

objem 153 cm3

vrtání x zdvih 52,4 x 57,8 mm

výkon 10,1 kW (13,7 k)/9000 ot./min

točivý moment 11,5 Nm/7000 ot./min

kompresní poměr 11:1

plnění motoru vstřikování PGM-FI

převodovka variátor

brzdy vpředu kotouč průměr 220 mm, dvoupístkový třmen

vzadu buben průměr 130 mm

rozvor 1340 mm

výška sedla 800 mm

hmotnost 126 kg (suchá)

nádrž 8 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 31/2006



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • ČMN 19/2018 v prodeji
  • ČMN 18/2018 právě v prodeji
  • Vyhraj lístky na Večer legend

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Yamaha XVS 125 '00

cely den jezdila, startovala bez problemu. Při startovani cvaka rele, netoci se starter...

Nezodpovězené 380 otázek

Suzuki GS 750 L '79

potrebuji zapojit svetla atd,ale nemam manual tak prosim zda ho nekdo muze poslat na muj mejl...