Thumbnail image for http://www.cmn.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2007_2.jpg
Z ARCHIVU ČMN 2007: Suzuki GSX-R 1000 vs. Kawasaki ZX-10R Ninja - papírový vítěz je jasný

Powerslide duel

Pozorný pravidelný čtenář jistě zpozoroval, že nám stále chyběl zbytek letošních, pardon, dnes už vlastně loňských (ročník 2006 – pozn red.) litrových pecek ze země vycházejícího slunce. V půlce léta jsem se vydali na mostecký okruh a pod neuvěřitelně krutými paprsky červencového slunce (jooo, to byly časy...) se oddali potu, cvakajícím zadkům, unavenému svalstvu a začali důvěřovat pouze svým dovednostem a gumám trpícím pod neuvěřitelnými stády koní na ďábelsky rozpáleném asfaltu. Tak co? GSX-R, nebo ZX-10R?

vydáno 9. 8. 2017, vyšlo v ČMN 2/2007, text Radek Holan, foto Radek Holan, Jakkub Nič

Je to teror, nebo pocta, být vybrán testovat stroje, ke kterým většina sportovně založených jezdců vzhlíží jako k modlám? Je to zážitek, zároveň těžký úkol, mnoho odježděných kol, litry potu a minimálně jeden pár záložního spodního prádla.

Suzuki měla obrovský potenciál již od prvopočátku a vždy nabízela brutální výkon a jízdní vlastnosti zabalené do klasického vzhledu. Letos navíc nedošlo k žádným změnám, a tak se nabízela otázka, jak si poradí s novou Kawasaki ZX-10R. Ta vždy vynikala bleskovými reakcemi a opravdu agresivní prezentací 184koňového stáda a v roce 2006 prošla navíc několika změnami, včetně designových. Povaha obou matadorů však zůstala víceméně stejná.

Papírově je vítěz dán

Na ZX-10R bylo oproti modelu 2005 provedeno více viditelných změn. Jednu klasicky umístěnou koncovku výfuku vyměnily dvě trendem napadené podsedlové, přední světla dostala tvar kapek a po otočení klíčku se na přístrojovce rozsvítilo úchvatné 3D kino. Skutečně! Bombasticky bíle podsvícený analogový otáčkoměr s displejem umístěným vpředu je nejen pastvou pro oči, ale také velmi povedeným řešením, jak přehledně předat důležité údaje jezdci. A po nastartování víte naprosto jistě, že pod sebou máte Kawasaki, její duch a projevy se prostě nezapřou.

Suzuki zůstala věrná své roky prověřené koncepci a spíše se snažila doladit vše k dokonalosti. I zde víte přesně, na čem jste, obzvláště, když k vám 178 koní promlouvá skrz mohutnou titanovou koncovku.

Řečí čísel se bavíme v případě samuraje o čtyřdobém, kapalinou chlazeném řadovém čtyřválci o objemu 999 cm3 s dvěma vačkami, o výkonu 178 koní při 11 000 otáčkách a s točivým momentem 117,6 Nm při rovných devíti tisících. Proti tomu stojí papírový favorit od Kawasaki v podobě kapalinou chlazeného řadového čtyřválce o objemu 998 cm3, rovněž se dvěma vačkami, ale výkonem 184 koní při 11 700 otáčkách za minutu a točivým momentem 115 Nm při 9700 otáčkách. Takže papírově tohle dopadlo lépe pro Kawu. No, pojďme jezdit.

V klidu? Jen stěží!

Volání okruhové divočiny se dá odolat jen stěží, a tak nasedám a vyrážím. První okruhy bych sice měl jet s rozumem, aby se dostatečně zahřály gumy,ale zkuste to, když každý milimetr na plynové rukojeti přihazuje stále větší koňské stádo...

Suzuki působí oproti Kawě větším dojmem uživatelsky přátelštějšího biku, ale na druhou to není žádná zvadlá šestistovka, kterou byste museli k něčemu pobízet. Oproti tomu na ZX-10R víte již od volnoběhu, že sedíte na vzteklé bestii doslova posedlé představou vás někde v zatáčce pořádně potrápit, nejlépe tu nemotornou zátěž úplně zahodit. Přispívá k tomu i hodně agresivně laděný sportovní posez, který má zřejmě odradit všechny ty, kdo se vůči tomuto stroji necítí být dostatečnými sportovními partnery. Ostatně samotná továrna ve svých materiálech uvádí, že se jala vytvořit okruhovou jedničku, s čímž prozatím minimálně u posezu nelze než souhlasit. To na Suzuki se cítí jako doma každý, ne jenom ničitelé sliderů. Je to opravdu léty prověřená jezdecká pozice nabízející i dostatečný komfort na přesuny v provozu.

Po podvozkové stránce se oběma strojům dá jen těžko něco vytknout. Mají plně štelovatelné podvozky a záleží jen na potřebách konkrétního jezdce, zejména v závislosti na váze a povaze trati. Více dobrodružství v tento moment přináší reakce na otáčení plynovou rukojetí. GSX-R 1000 má opravdu prvotřídní dávkování. Dělá totiž přesně to, co se od ní chce. Rád bych si trochu přidal, motorka trochu přidá. Chci víc, přidá víc a neodmlouvá. Rovněž se poněkud snáze zvedá z otáček, čímž vytváří dojem naprosto neúnavné rakety.

ZX-10R je v tomto ohledu poněkud jiným materiálem. Celou dobu jsem měl pocit, že jednám s tvrdohlavým puberťákem. „Chci trochu přidat,“ říkám jí. A ona že ne! Vždycky mi tam šoupla víc, než bylo zdrávo pro mou nervovou soustavu a čisté spodní prádlo. Jako kdybych hučel do zdi. Paní „Kawa“ zná dvě polohy – ON a OFF, tak si vyberte. Zvolíte-li zavřeno, nemusíte vyrážet na trať, pokud si však vezmete k srdci druhou možnost, začnou se na dráze dít opravdu velké věci! Celkově na motoru cítíte tu ohromnou sílu, byť Ninja proti GSX-R disponuje o něco menším točivým momentem, ale zkuste si na mosteckém „vracáku“ přemýšlet s jedním kolenem položeným na asfaltu, jestli cítíte rozdíl necelých tří newtonmetrů. V obou případech totiž vyjíždíte se zadním kolem toužícím vás předjet. Powerslidové hody začínají.

Radikální radiály?

Na okruzích je nádherný ten pocit, že si odpočinete teprve tehdy, když vjedete do boxů. Neméně zajímavé chvilky totiž nastávají také vždy, když se má člověk dotknout brzd. Co si budeme povídat, kolo od kola se snažíme na ně chodit o něco později, abychom nasbírali cenné setinky do celkového součtu na jedno z mnoha naježděných kol. Praxi v podobě letmé otázky položené v duchu „Už?... Už?... Uuuuž?“ zná a praktikuje hodně okruhových střelců. Vždy to končí doslova oběšením na brzdové páčce a silnou asistencí očí. Zde si o poznání lépe vedla Suzuki, které na rozdíl od Kawasaki brzda postupem času neměkla. Ještěže Pro Speed, na jehož dni jsme oba stroje testovali, jezdí vždy dvacet minut. Jezdit o něco déle, asi bych si do své sbírky páček přidal další drahý exemplář s cedulkou ZX-10R@06. A to přesně v momentu, kdy bych ve dvou stech za hodinu promáčkl přední brzdu až na řídítko, v rychlosti zaklel něco moc ošklivého a následně se sbíral z kačírku – v tom lepším případě, samozřejmě. Uznávám však, že teplota trati lehce pod padesát stupňů, naprosto jasno bez jediného obláčku a závodní ambice nemusí vždy sednout všem typům brzdových destiček a kapalin.

Mezi naprosto nezbytnou výbavu patří dnes již naštěstí standardně montované tlumiče řízení. Je to bezesporu nejšetrnější součástka na celém stroji, díky které si můžete užívat plastů i po celodenním jezdění. Samozřejmě v případě, že neuděláte hrubou chybu nebo nepodceníte přilnavost pneumatik. Alchymie gum je znát s každým dalším koníkem na motoru, velkou roli hraje rovněž tlak a momentální podmínky. V našem případě jsme jezdili standardní obutí. Suzuki GSX-R 1000 měla Bridgestony BT-014, Kawasaki ZX-10R na pro změnu Pirelli Diablo.

Máte na ně?

Jistě se mnoho z vás zeptá na dosažené časy. Ty jsme bohužel neměli k dispozici, jelikož transpondéry jsou poměrná nákladná záležitost a žádné volné již nebyly. A spoléhat na spojení člověka s mobilním telefonem je poněkud primitivní. Ve skupině pro středně pokročilé se však našlo jen opravdu málo jezdců, kteří, byť se speciály, byli schopni naše dvě testované krásky předjet. V celkovém dojmu uspěla přeci jen trochu lépe loňská Suzuki, se kterou si bude rozumět více lidí. Pokud ale patříte mezi skupinu vyznavačů brutalit, nemáte doma hladovou rodinu a okruh máte místo předzahrádky, sáhnete po Kawasaki a přesně budete vědět, proč...

Technická data Kawasaki ZX-10R Ninja

motor čtyřdobý, kapalinou chlazený čtyřválec, DOHC/4

objem 998 cm3

vrtání x zdvih 76 x 55 mm

výkon 135,3 kW (184 k)/11 700 ot./min.

točivý moment 115 Nm/9500 ot./min.

kompresní poměr 12,7:1

plnění motoru vstřikování

startér elektrický

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu 2 kotouče průměr 300 mm, čtyřpístkové třmeny

vzadu kotouč průměr 220 mm, jednopístkový třmen

rozvor 1390 mm

výška sedla 825 mm

hmotnost 175 kg (suchá)

nádrž 17 l

Technická data Suzuki GSX-R 1000

motor čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec, DOHC/4

objem 999 cm3

vrtání x zdvih 73,4 x 59 mm

výkon 130,9 kW (178 k)/11 000 ot./min.

točivý moment 117 Nm/9000 ot./min.

kompresní poměr 12,5:1

plnění motoru vstřikování

startér elektrický

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu 2 kotouče průměr 310 mm, čtyřpístkové třmeny

vzadu kotouč průměr 220 mm, dvoupístkový třmen

rozvor 1405 mm

výška sedla 810 mm

hmotnost 166 kg (suchá)

nádrž 18 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 2/2007

Komentáře k článku:




Další články z rubriky

  • Travis Pastrana zopakuje skoky Evela Knievela!
  • 7 věcí, které potřebujete vědět o nové Aprilii Dorsoduro 900
  • ČMN 10/2018 právě v prodeji

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Stará dobrá škola
  • 5 rozdílů: Jawa 350 Special vs. Jawa 350 OHC
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Puberťákův sen aneb Škola volá

Technická poradna

Zodpovězené 330 otázek

Honda GL 1500 SE GOLD WING '96

dobrý den mám problém s převodovkou u goldwinga 1500 rv 96
jednička dvojka čista hladká a tichá ale trojka a čtyřka při zařazení nejde čistě křupne a někdy ještě...

Nezodpovězené 365 otázek

Aprilia RS4 125 '12

je možné že je tato aprilia přiškrcená na rychlost 90km/h jestli ano, jak to vyndat...


© Copyright Bikes Publishing, s.r.o 1998 - 2018 - Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno. Obsah vygenerován 21. 5. 2018 v 7:10 za 0.703 sekundy. TOPlist