Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

TOP 10 evropských okruhů z pohledu českého závodníka

vydáno 3. 2. 2016, text Jan Rameš a DMB, foto archiv

Máte doma „lamináta“ a už byste nejraději dřeli sliderem o dráhu? Ještě si pár týdnů počkáme, ale pojďme se prozatím navnadit. V ČMN 3, které vycházejí ve čtvrtek 4. února, se blíže věnujeme okruhovému životu, a tady můžete dát hlas svému oblíbenému okruhu.


Brno
1
Brno Česká klasika, okruh, bez něhož by Česká republika nebyla pořádně na mapě motocyklového světa. Svět Velkých cen, svého času se tu jezdilo i WSBK. Rychlá široká dráha, zasazená do jihomoravské přírody, je možná svými pravidelnými zatáčkami na první pohled trochu nudná, ale začátečníci si zde užijí nejvíce a zkušení jezdci zjistí, že trefit tu správnou stopu není zdaleka jednoduché. Z Prahy 190 km, z Brna 20 km
hlasuji pro tuto fotografii
Most
2
Most Jaká škoda, že je tak daleko… Tento povzdech uslyšíte od každého Moraváka, umístění těsně u naší severozápadní hranice je pro motorkáře z východu často odrazující. Velká škoda, protože mostecký autodrom je naprosto odlišný od „velkého“ Brna. Dráha je užší a celý okruh mnohem techničtější, co zatáčka, to originál. Obávané je zejména velmi pomalé esíčko namísto původního rychlého retardéru nebo vracák v nejvzdálenějším místě. Pěkné prostředí krušných hor. Z Prahy 100 km, z Brna 300 km
hlasuji pro tuto fotografii
Slovakiaring (SK)
3
Slovakiaring (SK) Před pár lety se svého velkého okruhu dočkali také naši východní sousedé, vyrostl necelých 50 km východně od Bratislavy. Takže pro Moraváky je to sem podstatně blíž než do Mostu. Dráha je delší než v Brně a celý Slovakiaring platí za hodně rychlý zejména díky slavným horizontům, ačkoli po lehkém předělání trati už nejsou tak nebezpečné. Nechybí ale ani technická místa. Z Prahy 380 km, z Brna 180 km
hlasuji pro tuto fotografii
Sachsenring (D)
4
Sachsenring (D) Tenhle okruh je jen o kousek dál než Most, těsně u hranic u známého (východo)německého města Chemnitz. Je to po Brnu další tradiční okruh Grand Prix, ačkoli upřímně nechápeme, jak tady může závodit cokoli silnějšího než 100 koní! Tohle je neuvěřitelně zatočená dráha s pěkným převýšením, jak na minibiky, „pořád doleva“, pravé zatáčky tu jsou akorát tři, taky se v nich často padá, protože máte studené gumy… Fyzicky hodně náročné! Z Prahy 180 km, z Brna 380 km
hlasuji pro tuto fotografii
Hockenheimring (D)
5
Hockenheimring (D) Tradiční německý okruh, který sice leží až u hranic s Francií, ale co se dopravy týče, je to snad jednodušší než do Mostu: v Praze najedete na D5 a navigace vám další odbočku nahlásí po nějakých 480 km! A okruh je hned u exitu. Dráha, kde tradičně končí prestižní IDM, je zajímavá svou nekonečně dlouhou levou zatáčkou, kterou jedete na vytočenou šestku, zakončenou ostrým vracákem, a klopenou zákrutou před hlavní tribunou. Z Prahy 490 km, z Brna 700 km
hlasuji pro tuto fotografii
Spa-Francorchamps (B)
6
Spa-Francorchamps (B) Kdo nebyl ve Spa, jako by nezávodil… Tohle je archetyp klasického evropského okruhu, pekelně dlouhý a rychlejší než cokoli jiného – dobře napřevodujte, ať nedržíte šestku pořád v omezovači. Legendárním místem na trati je do nebe zvednuté esíčko Eau Rouge hned po startu, pojmenované po řece tekoucí skrz okruh, kde máte pocit, že vám mozek vypochoduje řitním otvorem. Když to trefíte, zažijete nirvánu. Když ne, tak vrtulník. Z Prahy 780 km, z Brna 990 km
hlasuji pro tuto fotografii
Almería (E)
7
Almería (E) Oblíbená zimní destinace pro nejednoho evropského závodníka. Vzhledem k umístění na jihovýchodním cípu Španělska je zde velká pravděpodobnost slušného počasí a letiště je nedaleko, cca 40 km. Almería je poměrně malý okruh, délka dráhy nějaké čtyři kilometry, ale je to oblíbený testovací areál pro výrobce i závodní týmy. Technickou trať s několika slepými horizonty se musíte naučit, ale pak si ji zamilujete. Z Prahy 2450 km, z Brna 2700 km
hlasuji pro tuto fotografii
Portimao (P)
8
Portimao (P) Dál už v Evropě asi nic není, sem se těžko potáhnete po ose s motorkami na vleku. Ale když si sem motorky necháte poslat a poletíte letadlem, nenajdete lepší způsob, jak zabít zimní depresi. Tahle poměrně nová trať patřila do kalendáře WSBK, a když se díváte z boxů, vidíte ji vlastně na třech výškových úrovních. Slepé zatáčky, brutální padáky i stoupání, krutě rychlý nájezd na cílovou rovinku… Z Prahy 3000 km, z Brna 3200 km
hlasuji pro tuto fotografii
Pannoniaring (H)
9
Pannoniaring (H) Pro našince tak trochu kontroverzní okruh. Jedni ho milují, druzí ho nenávidí. Každopádně tato trať vyžaduje agresivitu a přejíždění obrubníků, abyste byli rychlí a i se šestistovkovým supersportem zde můžete zažít wheelie ve 150 km/h! Okruh je navržen pro jízdu v obou směrech, většina agentur ale volí směr hodinových ručiček, je tu jedna z nejlepších okruhových restaurací a nedaleko je Balaton. Na mapě hledejte jazykolam – Ostffyasszonyfa, tam to je. Z Prahy 460 km, z Brna 260 km
hlasuji pro tuto fotografii
Motorsport Arena Oschersleben (D)
10
Motorsport Arena Oschersleben (D) Už samotný název odpovídá na veškeré otázky. Jezdí se tu IDM, vytrvalostní podniky, DTM, z tribun vidíte téměř celou trať, která je rychlá a hodně technická. Zapomeňte na agresi, tady je nejdůležitější rytmus a rychlost v zatáčkách. Hodně jich je až za roh, nejlepší je ovšem slepá trojitá doleva, která prověří vaši odvahu i brzdařské umění. Čas na odpočinek minimální. A schází se tu špička hobby jezdců, takže pokud chcete porovnat síly, jedině tady. Z Prahy 400 km, z Brna 600 km
hlasuji pro tuto fotografii



Diskuze k článku

kelimek 3. 2. 2016
chybi lausitz

DMB 3. 2. 2016
Chybí i Mugello, Misano, Zolder, Valencie, atd. To hlasování by mohlo být nekonečné, ale desítku to za nás vyhrály tyhle tratě a teď nás zajímá, která z nich je pro našince opravdu top! :-)

Konik 3. 2. 2016
chybí Hořice :D ikdyž to není drom

dukna 4. 2. 2016
Také chybí ten okruh z Top Gearu :-)))

DMB 4. 2. 2016
To už by tu mohl být i Černý Most, když se otevřely nájezdy a sjezdy, to byla taky hodně oblíbená track :-)

Další články z rubriky

  • ČMN 15/2018 právě v prodeji
  • Travis Pastrana alias Evel Knievel!
  • Galerie: 115 let Harley-Davidson, oslavy začínají

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Souboj radikálů
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Bandaska žije!

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

KTM 640 LC4 Enduro '01

Jedu a po chvili chcipne, vetsinou po chvilce natocim a pak po par km chcipne, nova svicka, fajfka, privodni kabel od fajfky, karburator serizen, ventily udelany...