Yamaha představuje soutěžní elektrickou trialku TY-E!

vydáno 26. března, text David M. Bodlák, foto Yamaha

TY-E je označení nového závodního motocyklu z Iwaty, kterým Yamaha letos vstoupí do šampionátu Trial-E. A nejde o žádný pokus, nýbrž o špičkové nářadí s mechanickou spojkou, což je ve světě elektrik hotová revoluce!

Japonští inženýři měli zřejmě dost napilno. Po představení futuristické tříkolky Niken, se kterou se budete moci potkat za pár týdnů i na našich silnicích, je zde další hodně zajímavý projekt – trialový soutěžák s elektrickým pohonem v lehkém kompozitovém rámu, se kterým se tovární tým Yamahy chystá do letošních bojů v seriálu FIM Trial-E Cup. A nepůjde o jen tak ledajakou elektrotrialku. Výkon se bude dát skvěle dávkovat pomocí mechanické vícelamelové spojky. Mimochodem, tímto strojem, za jehož vývojem stojí speciální tým „Evolving R&D“, složený z inženýrů, kteří se mohou v rámci části svého úvazku věnovat inovátorským projektům, Yamaha naplno vstupuje do segmentu elektrických motocyklů.

Trialový speciál TY-E (rozvor 1310 mm, minimální světlá výška 350 mm) je ojedinělý svou kombinací kompozitního monokokového rámu z materiálu CFRP (polymer vyztužený uhlíkovými vlákny), který umožňuje zachování úzké stavby stroje a mimořádně kompaktního elektromotoru. Ten je spojený s vícelamelovou mechanickou spojkou, což je v případě elektrických motocyklů pro technickou jízdu v terénu nepostradatelné řešení. Výkon motoru zabírajícího již od volnoběžných otáček tak bude možné si na překážkách citlivě dávkovat právě použitím spojky. O přísun energie se stará lehký a výkonný Li-ion akumulátor usazený nad motorem a hmotnost celého stroje, připraveného k jízdě, je pod 70 kg.

Kompozitní monokok napomáhá snížení váhy, kterou se tak povedlo udržet pod 70 kg!

Kvůli tomuto speciálu sestavila Yamaha také tovární trialový tým, který se připravuje na úvodní závod seriálu Trial-E ve francouzském Auronu 14.–15. července a následně pak 20.–21. července v belgickém Comblain au Pont. Do stupaček této revoluční elektrické šlapačky se spojkou se postaví zkušený japonský jezdec a vicemistr Japonska ve třídě IA Super Kenichi Kuroyama, který si se strojem očividně skvěle rozumí, viz foto a video.

Mechanická spojka - ve světě elektrických motorek revoluční záležitost!

Komentáře k článku:




Další články z rubriky

  • PRVNÍ DOJMY: nová Honda Gold Wing
  • HLASOVÁNÍ: Nejlepší přestavěný Scrambler od Ducati
  • Sportovní víkend v rychlém přehledu (9. až 15. dubna)

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Rovnocenné alternativy -&nbsp;že by K(l)onkurenti?
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span> Malá (půl)noční hudba
  • Dvouválcový výplach mozku

Technická poradna

Zodpovězené 330 otázek

Yamaha XJR 1300 '06

Vlastním Yamahu XJR 1300 r. v. 2006. Motor mám po seřízení na brzdě, karburátory po seřízení budíkama a proběhla taky kompletní prohlídka, svíčky, ventily atd...

Nezodpovězené 363 otázek

Moto Guzzi California Classic '03

motocykl vlastním desátý rok a každý rok se objevuje stejná závada:přestávají spínat relé na pravé straně pod sedačkou,musím kontakty očistit,nastříkat sprejem i přesto se stane že...


© Copyright Bikes Publishing, s.r.o 1998 - 2018 - Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno. Obsah vygenerován 22. 4. 2018 v 12:18 za 1.359 sekundy.