Yamaha v Tokiu: tříkolka Niken a umělá inteligence

vydáno 26. října, text Jan Rameš, foto Yamaha

Značka s třemi ladičkami ve znaku představila na 45. Tokyo Motor Show spoustu elektrických konceptů a tříkolku Niken, která napřesrok způsobí zemětřesení v kategorii sportovních motocyklů.

Elektricky na dvou, třech i čtyřech kolech

Nejprve koukneme na zajímavé koncepty a začneme těmi s více koly. Tritown je název naklápěcí tříkolové koloběžky s elektromotorem v zadním kole. S motorkami to sice nemá nic moc společného, ale ve městě by na tom mohla být prča, dokud to městské části nezakáží jako Segwaye. MWC-4 je na první pohled auto, jenže tady je důležitý pohled druhý, a ten odhalí, že tenhle čtyřkolový zastřešený povoz se ovládá řídítky a do zatáček se naklání! Svými vnějšími rozměry také odpovídá zhruba motocyklu a uveze také dva pasažéry. Jako pohon slouží dva elektromotory, dobíjené benzínovým generátorem. A třetí stroj již jako motocykl vypadá, tedy plus mínus. Jmenuje se MOTOROiD, pohání jej čistě elektrika a jde o první experiment s umělou inteligencí od Yamahy! Co přesně bude AI v motorkách znamenat, na to jsme opravdu náramně zvědaví.

Robot proti Rossimu

Tenhle modročerný fešák na superbiku YZF-R1M není až takovou novinkou, Yamaha jej ukázala světu již loni. Ovšem tohle je Motobot Ver. 2 a proti loňsku, kdy šlo ještě de facto o statický projekt, má za sebou již první úspěšné pokusy. Dokáže svištět vysokými rychlostmi na závodní dráze a cílem ještě pro rok 2017 bylo zvládnout 200 km/h a vyzvat Valentina Rossiho na souboj s časem. Snad se za čas nebudou stáje v MotoGP přetahovat o to, kdo má vychytanějšího robota. Každopádně na videu uvidíte, jak si Motobot vedl, byl o nějakou půlminutu pomalejší než The Doctor.

Niken

A teď největší hvězda, tříkolka Niken, která vypadá skoro na chlup stejně jako koncept LMW-3 z loňska. Trochu škoda je, že Yamaha Nikena představila bez bližších technických informací, které prý dostaneme až za dva týdny v Miláně na veletrhu EICMA. Ale něco přeci jenom víme.

Co bude Niken pohánět, je známo už dávno. Tříválec ze sportovního naháče MT-09, však taky firemní označení zní MXT850. V jednostopé variantě má výkon nějakých 115 koní a nevidíme důvod, proč by jej neměl mít i v Nikenu. To bude celkem maso, takhle výkonnou tříkolku jsme ještě neviděli.

Nicméně vůbec nepochybujeme, že za jízdy skoro nepoznáte, že máte vepředu dvě kola. Yamaha si tehle koncept pořádně prověřila ve skútru Tricity, jde o jednoduchý mechanický paralelogram se dvěma teleskopy na kolo, odlišný od složitých systémů Piaggia a Quadra, a z vlastní zkušenosti víme, že Tricity se fakt chová jako normální skútr a o těch dvou kolech vpředu víte akorát v okamžiku, kdy je potřebujete. V případě Nikenu jsou přední kola 15palcová, zadní nevíme, ale tipnuli bychom si klasickou sedmnáctku.

Kde bude ležet hlavní loviště Nikenu? Samozřejmě že v zatáčkovitých úsecích. Čím víc vinglů, tím lépe, však koukněte na video s lyžařem, Yamaha sama říká, že tohle bude velký zatáčkový carving. A ty hory budou asi nejlepší, zejména když povrch nebude úplně 1A. Tam totiž výhodu dvou předních kol poznáte okamžitě. Už se těšíme, až budeme vědět bližší údaje. A samozřejmě, až Niken otestujeme!

Komentáře k článku:

q 26. října
No a co když Nikena zvedneš na předek a jedno kolo bude brzdit víc? jinak boží....



Další články z rubriky

  • ČMN 25/2017 právě v prodeji
  • VIDEO: Novinky Yamaha 2018
  • VIDEO: Novinky KTM

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Cygnus 125X: nová image, nové srdce
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Honda XR 125 L
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span>Suzuki Intruder M1800R je nejrychlejší autobus

Technická poradna

Zodpovězené 328 otázek

Suzuki DR-Z 400 SM

Přední kolo na Suzuki DRZ 400 SM se špatně točí. Kotouč ani nic jiného nedrhne...


© Copyright Bikes Publishing, s.r.o 1998 - 2017 - Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno. Obsah vygenerován 13.12.2017 v 21:20 za 0.515 sekundy.