Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Cesťák FJR zase o level výš

vydáno 3. 12. 2015, text David M. Bodlák, foto Yamaha

Začátkem tohoto týdne představila Yamaha svou další novinku pro příští rok, tentokráte zrevitalizovala svou vlajkovou loď v kategorii sportovně-cestovních strojů – legendární FJR1300.

Zřejmě nás budete mít za blázny, když vás seznamujeme s novým modelem motorky, která se dělá už dobrých patnáct let, a ukazujeme vám její letošní provedení, jenže pravdou je, že navenek se toho na FJR změnilo jen minimum. Vlastně jde jen o pár detailů, které z fotky jen těžko postřehnete, snad až na ta světla, kdyby ovšem svítila, protože ta jsou nyní kompletně osazena LED technologií, a to jak předek, tak i zadek, jehož design je obzvláště povedený. Mnohem zajímavější jsou ale změny, které se odehrály pod kapotou.

FJR1300A
FJR1300AE
FJR1300AS

I nadále zůstávají tři verze FJR – úplný základ A (poznáte podle použití předních teleskopů), verze s elektronicky štelovatelným podvozkem s označením AE a nejluxusnější AS s elektronickým podvozkem i elektronickým řazením. Co spojuje všechny tři verze, je už v základu docela slušná výzbroj pro dlouhé cestování. Nadupaný motor, sekundární pohon kardanem, kontrola trakce, volitelné palivové módy, vyhřívané rukojeti, nastavitelné prvky výbavy (štít, sedlo, řídítka) a objemná 25litrová nádrž!

Nově dostalo FJR konečně šestistupňovou převodovku. Ta je kompletně překopaná, o 400 g lehčí, a dokonce se vešla i do původních útrob, přičemž by teď FJR mělo ještě lépe a ochotněji akcelerovat, efektivněji využívat krouťáku 1,3litrového motoru a pro odpovídající cestovní rychlost budou stačit nižší otáčky, což se zákonitě odrazí i na spotřebě paliva. Nová asistovaná antihoppingová spojka pro modely A/AE má zase za úkol postarat se o plynulejší řazení dolů a udržení stability motocyklu při tvrdém zpomalování, a rovněž ovládání páčky by mělo být o něco příjemnější.

Yamaha také poprvé ve své historii přichází s novinkou v podobě adaptivního přisvěcování do zatáčky, ale to už jen pro modely vyšší specifikace (AE a AS). Je to dosti podobné, s čím jako první už vloni vyrukovala KTM u svého Super Adventura. I zde shodně pracují tři LEDky na každé straně, které se rozsvěcují postupně dle úhlu náklonu, jež je vyhodnocován přes inerciální měřicí jednotku (IMU).

V neposlední řadě se inženýři soustředili na přístrojovku, jež by měla být přehlednější a intuitivnější a dokonce se zde objevily prvky ze superbikové R1. Hodně zajímavá je pak příprava pro instalaci systému, komunikujícího s bezdrátovým airbagem Dainese D-Air Street.

Na všechny nové modely FJR se můžeme těšit v průběhu prvního čtvrtletí roku 2016, kdy by měly dorazit na showroomy.



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • ČMN 19/2018 v prodeji
  • ČMN 18/2018 právě v prodeji
  • Vyhraj lístky na Večer legend

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Jawa 639 Chopper 350 '96

Vlastním jawu 350/639 chopper r.v.1996 a mám problém se kterým si už nevím rady ale pravděpodobně to bude nějaká maličkost...

Nezodpovězené 380 otázek

Yamaha XVS 650 DRAG STAR '97