Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Totální úlet – retro snowbike à la legendární Yamaha HL500

vydáno 28. 12. 2016, text David M. Bodlák, foto RZ/Claudio Bader

U nás snowbiky vzhledem k minimálnímu využití až tolik nefrčí, ovšem jinde ve světě je to hodně oblíbená zimní zábava. Napadlo by vás ale nadělit pásy pořádné retro krosce?

Mezi špičkové přestavbové snowkity patří momentálně Timbersled a v Americe teprve nedávno společnost Christini AWD Motorcycle představila II-Track Snow Bike system s pohonem zadního i předního pásu pro rekreační, ale i vojenské použití. Nás ale momentálně zaujala nejvíc tato přestavba, která je pravda trochu starší záležitostí (2015), ovšem jak známo, retro je teď hodně v módě, a tohle už prostě tolik nestárne. A hlavně, zatím jsme neviděli nic podobného.

Za vším stojí Orion Anthony, kreativní ředitel, designer a zakladatel značky Northern Lights Optic, která se v kanadské provincii Britská Kolumbie zabývá výrobou a prodejem luxusních horolezeckých brýlí v klasickém retro stylu. Nová kolekce přivedla Oriona na myšlenku vytvořit k ní něco, co by vyprovokovalo smysl pro dobrodružství a svobodu s pořádným „vintage“ nádechem. A vzhledem k tomu, že Orion tráví v zimních měsících dost času na svém moderním sněžném skútru, byl směr, kudy se vydat, víceméně daný. Jenže sněžné skútry nejsou vhodné pro vysokohorské túry v hlubokém sněhu, a tak došlo až na sněhové kity pro motorky, což Orion vylepšil nápadem použít to na nějaký starý MX model. Volba padla na kultovní Yamahu HL500, poslední čtyřdobý motokros, který vyhrál Grand Prix před nástupem třicetileté éry dvoudobých šampionů. Jen pro zajímavost, HL znamená počáteční písmena jmen Torstena Hallmana a Stena Lundina, švédské motokrosové legendy a inženýrského génia, kteří stáli v roce 1975 za zrodem tohoto speciálu, považovaného za předchůdce současných moderních lehkých čtyřdobých motokrosů.

S realizací celého nápadu pomohl Orionovi Rob Phillips z New Yorku, renomovaný stavitel replik HL. Rám je na míru od FrameCrafters z Illinois, motor je Yamaha XT500 1979 s vačkou a "heavy duty" ventilovými pružinami od Megacycle. Na motorce bylo použito vlastní olejové vedení, k plnění a výplachu posloužil karburátor Mikuni s 36mm difuzorem, přímým K&N filtrem a výfukem z nerezové oceli. Pro „putování“ ve vysokých nadmořských výškách prý akorát stačí změnit polohu jehly a motor šlape jak hodinky.

Nádrž a sedlo pochází z legendární YZ125 1976, dávaly se MX plasty, ale také boční kryty ze sklolaminátu. Původní HL500 používala 35mm vidlice z YZ400, Rob dal ovšem přednost 43mm trubkám a muselo proběhnout pár úprav na rámu i na vidlici, aby se dal namontovat výše zmíněný kit od Timbersled, s čímž pomohli specialisté na Arctic Cat z Route 99 Motorsports. Pak už jen zbývalo doladit vše do finále, aby bylo možno tento speciál s označením NL500 (jako Northern Lights) případně přestavět na klasický dirtbike, a dílo bylo hotovo. Podle našeho názoru je výsledek více než působivý a jistě to musí být jak parádní svezení, tak docela slušné zjevení, když byste tohle někde ve sněhu zahlédli.



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • Ohlédnutí za výstavou MOTOSALON 2019
  • Motocyklem roku 2019 se stal BMW R 1250 GS
  • Proč nelze objednat předplatné ČMN?

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Yamaha XV 1100 VIRAGO '94

mám problem s kabelama od altelnátoru,který vedou pod víkem na levé straně u řad...

Nezodpovězené 382 otázek

Suzuki VZ 800 Marauder '97

Zdravim vas. Existuje nejaky jednoduchy sposob na precistenie karboratora? Do jedneho valca mi totiz nepriteka palivo teda aspon myslim nakolko elektrika a sviecky su v poriadku...