Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login
Jakub "Hawk" Dražan
vydáno 23. 12. 2010
---------------------
foto: David M. Bodlák
Loncin SBR125 překvapil vzhledem i zpracováním. Lze ovšem za 39 900 Kč očekávat i kvalitní služby?
Jen další bílý oplastovaný Číňan, nebo lepší zítřek dostupných motorek pro začínající?

Loncin SBR125

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2010_18.jpg
 Na výstavě Motosalon vzbudila svojí expozicí značka Loncin hodně zájmu. Po dlouhé době přišel na trh oplastovaný stopětadvacítkový motocykl sportovního vzhledu, s cenovkou holdující kasičce adolescenta. Cena 39 900 Kč donutí zájemce už na papíře motorce hodně věcí prominout, je to ale vůbec třeba?

Jako z Tchaj-wanu
Jestli značku Loncin neznáte, vězte, že už nějaký ten pátek tato zavedená fabrika vyrábí nejen vlastní produkci motocyklů, ale také řadu dílů pro značky jako BMW či Gas Gas. To samo je už z části zárukou vyšší odpovědnosti a výstupní kontroly. Na SBR125 je to vidět ze všech stran. Kapoty lícují, nikde nic nepřečnívá a vše nasvědčuje tomu, že je motorka dílensky srovnatelná minimálně s úrovní tchajwanské produkce. Přitom je to Číňan. Naposled jsem takto pozitivní dojem z dílenského zpracování nabral u skútru Yuki RMC125.

Před startem
Po nasednutí na motorku se cítíte jako na malé Hondě CBR125R. Zrcátka na řídítkách, úzká stavba, jenom to sedlo je trochu tvrdší. Veškeré ovládací prvky spadají do japonských standardů a já nabírám z bílého SBR125 zase lepší dojem. Otáčím klíčkem a budíky mě vítají koncertem pohybů ručiček od dorazu k dorazu v čele s velkým ručkovým otáčkoměrem a menším palivoměrem. Zpět na zem mě ale z exponenciálně narůstajícího nadšení vrací nemožnost nastartování motorky na stojánku. Čidlo vystavení spojky na páčce sice je, kontrolka neutrálu na palubce taky, motorka ale přesto nejde nastartovat, pokud stojánek není sklopený.

Koně, nebo peníze?
Vzduchem chlazený dvouventilový jednoválec se ohřívá poměrně rychle. I za studena startuje na sytič, jehož ovládání je vyvedené ke sdruženému ovladači na levém řídítku, velice ochotně. Při rozjezdu pilot hned pozná jednoznačně tvrdší převodovku než u konkurence (noha při řazení opravdu bolí, pokud nemáte zpevněnou obuv). Ztěžuje to řazení, které je méně přesné. Spitzer má navíc poměrně krátkou jedničku a těch pět převodových stupňů, kterými SBR125 disponuje, budete střídat velmi často.
Na rozdíl od konkurence je výkon tohohle jednobuchu necelých 10,5 koně, což znamená, že budete muset deficit téměř čtyřech koní hodně dohánět zručností jízdy a řazením. Naštvaní budete snad jen v táhlých stoupáních, kdy je nedostatek síly opravdu znát a nevynahradí to ani projev motoru, který postrádá jakoukoliv špičku. Dole nic, uprostřed jede, nahoře nic. Ve výsledku to ale na digitálním rychloměru znamená rozdíl pouhých 10 km/h na top-speedu od soupeře, jakým je vodou chlazená Honda CBR125R, nebo Yamaha YZF-R125, kde rozdíl činí 20 km/h. Myslím, že to je adekvátní daň za jednoduchou koncepci nesmrtelného, vzduchem chlazeného motoru a především za více než dvounásobný cenový rozdíl. Mít Spitzer šestikvalt, bylo by to zajímavé…

Brzdí, ale…
V otázce brzd je SBR125 docela zklamáním. I když dvoupístek vpředu i vzadu brzdí, vzhledem k rychlostem, kterých Spitzer dosahuje, postačuje. Nepříjemnou vlastností, kterou lze motorce celkově vytknout, je rozkmit řídítek při razantnějším zpomalování přední brzdou. Na vině je přední vykousaný kotouč, který si úplně nerozumí s osazením destiček v brzdiči, a tak rázy o frekvenci odpovídající počtu zubů na kotouči brzdění trochu znepříjemňují. Při prudkém kotvení potom i zakvílí hodně úzké pneumatiky, které jsou rozměry srovnatelné s Hondou CBR125R. Já bych zkusil obout určitě širší a nižší pneu (alespoň 100/70 a 130/60), pro větší klid motorky při svižných průjezdech utáhlými vracáky, kde je trochu nervózní. Ovšem je to hra kompromisů. Širší pneu by znamenaly větší spotřebu a snížení maximální rychlosti, kterou se lze přepravovat z místa A do místa B.

Měkčí podvozek
Loncin se sice tváří jako kapotovaný supersport, posaz je ale velice podobný již zmíněné Hondě CBR125R. Tudíž mnohem vhodnější pro naše silnice a pro řešení krizových situací. Abych byl přesnější, sedíte mnohem uvolněněji a pro začátečníka mnohem pochopitelněji. Lehce se tak motorku naučíte ovládat celým tělem, což u více supersportovního posazu, např. Yamahy YZF-R125 nebo Derbi GPR 125R vyžaduje mnohem více času a zkušeností.
Jedním z důvodů, proč je Spitzer tak hezký, je i obrácená přední vidlice. Ta je společně se zadním centrálním tlumičem nenastavitelná a trochu měkčí, než by bylo vhodné. Jízda ve dvou těžších lidech už je oříškem právě pro tlumení, které i tak disponuje až moc supersportovními zdvihy, které si nerozumějí s kvalitou našich silnic, především nyní po zimě.

Nová kvalita
Značku Loncin si zapište silnou lihovkou za uši. Je to něco úplně nového v otázce kvality čínských motocyklů. Nikde nic neodpadává a jediná rez, která se v průběhu testu (najeto přes 600 km) objevila, byla na nýtech výfuku. SBR125 samozřejmě není bez chyb, ale sportovní charakter, líbivý vzhled a cena jednoznačně řadí tento motocykl na první příčky zájmu začínajících bikerů.

SBR125 v číslech
• top-speed: 118 km/h
• použitelný top-speed: 105 km/h
• spotřeba 3,2 l/100 km (1 Kč/1 km)
• 0,05 kW/1 kg

Co se líbilo

• účinnost předního světlometu
• zadní LED diodové světlo
• zpracování plastů
• lehká ovladatelnost
• brzdy

Co se nelíbilo
• tvrdé řazení
• pulsování řízení při brzdění přední brzdou
• neklidnost měkkého odpružení v zatáčkách

Loncin SBR125 Spitzer
Objem 124 cm3
Výkon 7,7 kW/10,5 k@8500
Točivý moment 9,4 Nm@5500
Hmotnost 135 kg (provozní)
Cena 39 900 Kč

Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec, OHC/2, karburátor, elektrický startér, pětistupňová převodovka, sekundární převod řetězem
Podvozek: dvojitý páteřový rám z oceli, vpředu USD vidlice, vzadu ocelová kyvná vidlice s jedním tlumičem, obojí nenastavitelné, brzdy vpředu kotouč, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč, dvoupístkový třmen, pneu vpředu 80/90ZR17, vzadu 110/80ZR17
Rozměry: délka 1970 mm, šířka 700 mm, výška 1080 mm, sedlo 780 mm, nádrž 14 litrů



Diskuze k článku


Další články z rubriky

Kam dál

  • Upoutávka Motorbike 8/2019
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Upoutávka Motorbike 7/2019

Technická poradna

Zodpovězené 333 otázek

Zdravím, delší domu hledám kde sehnat, koupit, stáhnout zajímavé video
před spoustou let jsem koupil v ruco vhs kazetu streetfighter day 1999,fak pěkná, nějakou dobu...