Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login
Thumbnail image for http://www.cmn.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2005_6.jpg
Z ARCHIVU ČMN 2005: Ranger ATV 250DA vyvinutý v Číně, upravený v Čechách
CMN 2005

Dobré skutky se čtyřkolkou?

Ať chceme nebo ne, čínský strojírenský průmysl postupně zvyšuje kvalitu a díky tomu může Čína vyvážet do celého světa. Také v motocyklismu se Číňané postupně dostávají na světovou úroveň ve kvalitě svých výrobků. Čtyřkolka Ranger ATV 250 je toho nesporným důkazem.

vydáno 20. 10. 2015, vyšlo v ČMN 6/2005, text Jakub Nič, foto Radek Holan

Byly doby, kdy světovým měřítkem na silnicích i v terénu byly české motocykly. Díla českých konstruktérů tenkrát zaznamenala nejeden světový patent a díky zlatým českým ručičkám jsme se po dlouhá léta drželi na výsluní motoristického dění. Tehdy od nás technické nápady chtivě opisoval celý svět. Pak nám rudý bratr začal diktovat, co můžeme a co zase ne, a z pojmů Jawa, ČZ, Čížek, Válek, Šťastný nebo Staša, které kdysi znal celý svět, zůstaly jen slábnoucí vzpomínky, dřímající v bílých hlavách našich dědů.

Učili se však především Japonci, aby v pravý čas své dovednosti zúročili. Tehdy se jim všichni smáli. No ano. Tucty japonských „agentů“ fotografujících naše motocykly v depech závodních tratí s papírovými bloky a šuplérou v ruce, oměřujíc a zakreslujíc všelijaké technické náčrty a Evropanem nečitelné poznatky vypadaly směšně. O několik desetiletí později žlutý bratr doslova ovládl světový trh - a to nejen motocyklový a automobilový, ale také ten každodenní elektronický.

Čína, která do světových trhů chrlí nespočet produktů asi ze všech průmyslových odvětví, se několik posledních let snaží proniknout i na evropský a americký motocyklový trh. A jak to vypadá? Někteří se jim opět smějí. Nechci se nikoho dotknout, ale Číňané, stejně jako Japonci, jsou lidé nesmírně učenliví a je dost možné, že za několik málo let bude většina z nás holdovat čínským konstruktérům a vedle pojmů jako Honda, Suzuki či Yamaha se pevně usídlí třeba Kentoya, Chunlan nebo Yuki.


Progresivita národním znakem

Výhoda naprosté většiny čínských motocyklových výrobců je v jejich obrovské flexibilitě, progresivitě a odevzdanosti zákazníkovi. Jejich ochota ke vzájemné spolupráci poskytuje velké možnosti ke zdokonalování a přizpůsobování výrobku, v našem případě motocyklu, přáním zákazníka.

Tohoto jevu využila česká firma Rangercentrum - ČMSA s.r.o., která jako jedna z prvních začala s Číňany na podobné téma spolupracovat. Zalíbily se jí čínské čtyřkolky, které do naší republiky přivezla a začala prodávat. Mnoho z prodaných strojů však trpělo poměrně nepříjemnými nemocemi např. v podobě sypajících se variátorů. Česká firma se na tento popud zapojila do vývoje, se kterým jim pomáháme my všichni - široká motorkářská veřejnost. Většina z nás občas utrousí nějaký ten poznatek či dobrou radu na zlepšení, názor, jak by správná motorka či čtyřkolka měla vypadat, co by měla umět a kolik by měla stát. Po dvouleté spolupráci se podařilo vylepšit konstrukci čínských čtyřkolek na úroveň srovnatelnou s japonskými.


Akce volné ruce

K dostání jsou u ČMSA prozatím (v roce 2005 - pozn. red.) dva čtyřdobé modely - stopětadvacítka a dvěstěpadesátka. My jsme ke krátkému testu dostali dvěstěpadesátku, dokonce v policejní verzi.

Z hlediska celkového dílenského zpracování bych ji ohodnotil opravdu dost vysoko. Mnohé nedokonalosti některých čínských kolegů v podobě křivých plastů, nedokonalých svarů nebo dokonce tekoucích nádrží jsou ty tam. Na Rangeru je každý detail dotažen po vzoru japonských sousedů důsledně do konce. Nejen to. Český kutil se může těšit na volné ruce v působnosti většiny domácích úprav, které firma akceptuje a které prý neovlivňují na stroj poskytovanou záruku.

Spousta náhradních dílů je totožná s českými motocykly a automobily Škoda. Stávající přepínače na řídítkách se nápadně podobají jawským a např. řízení přední víceprvkové nápravy využívá kulových čepů ze Škody 120. Nejenže je konstrukce čtyřkolky dostatečně dimenzovaná, ale v každé Mototechně mají kompatibilních dílů plné skříně. Součástku má člověk tedy hned a navíc za zlomek ceny konkurence. Lidé antitechničtí se ovšem šroubováku a sady gola bát nemusej. Kvalitní firemní servis je tu samozřejmostí, dokonce s možností příjezdu servisní čety přímo k zákazníkovi do domu.


Jak to jede?

Posaz je na dvěstěpadesátkovém quadu vzpřímený a pohodlný. Nikde nic nepřekáží a vše je dobře po ruce. Klíček zapalování sídlí po pravé straně nádrže, v místě, kde ho nikdo nemá šanci urazit. Roztočení startéru je nezvykle závislé na knoflíku, obvykle sloužícím jako světelná houkačka.

Jednoválcový agregát, v rámu trošku divně nakloněný vzad, naskakuje i v mínus pěti stupních na první ťuknutí. Automatický sytič funguje perfektně, motor si drží otáčky těsně pod záběrem rozjezdové spojky variátoru a stroj stále stojí na místě. Koncovka výfuku promlouvá poměrně hutným basem a společně s jemnými vibracemi stroje zvuk nepostrádá rytmiku.

Trošku nezvykle, řekněme nesportovně, je řešena brzdová soustava. Páčka přední brzdy chybí, levá je jako u skútru jen zadní a stlačením nožní páky (jako u auta) brzdí kola všechna.


Drifty má v genech

Motor se čtyřkolkou sice divy nedělá, ale na dvěpade je živý docela slušně. Plyn se přidává klasicky čtyřkolkově palcem pravé ruky, ovšem vratnou pružinu páčky plynu bych zvolil nepatrně měkčí. Palec totiž po několika minutách mého skotačení se čtyřkolkou po louce začal pod její vratnou silou ochabovat. Podvozek je na užitkovou čtyřkolku dost sportovní a hodnotil bych ho jako velice povedený. Nejen že jízdu zpohodlňuje velmi přesné řízení, ale celkové odpružení umožňuje razantní sportovní jízdu v terénu i na suchém asfaltu.

Na rozmoklé trávě není problém zamachrovat před holkama v podobě dlouhých a efektních smyků či točení se na místě dokola. Na kruhovém objezdu se čtyřkolka nechá vodit smykem i na suchém asfaltu, do něhož jedno ze zadních kol opisuje své špunty a přední kola, většinou obě pevně na zemi, stroj přesně vedou. Ke spokojenosti chybí jen ta samostatná přední brzda. Společná nožní má totiž malý účinek, takže zastavit stroj z osmdesátky dá hodně úsilí.

Nesmíme však zapomenout, že tento quad je určen k využití pro chalupáře, zahrádkáře, lesní služby, hajného či strážníků městské policie. V tomto ohledu splňuje požadavky perfektně, vždyť má i zpátečku.



POLICIE, HASIČI NEBO LESNÍ SPRÁVA?

ČMSA je schopna upravit čtyřkolky mnoha našim institucím, jako jsou hasiči, správy národních i městských parků, policie, a využití by stroje určitě našly i u městských „zametačů chodníků“.

Nastrojení prototypu do barev Městské policie mělo na starost několik nezávislých českých firem, které svou úlohu zvládly velmi dobře. Bílý stroj je vybaven světelnými houkačkami v podobě modrých výstražných halogenových blesků, majákem a samozřejmě také zvukovými sirénami. Vzadu mezi světly sídlí blikající diodový nápis POLICIE, který vpředu nahradil zrcadlově otočený nápis STOP. Reflexní nálepky po lemech blatníků při odrazu svítí hodně „nahlas“, na přední i zadní ocelový trubkový nosič bylo umístěno mnoho důležitých prvků vpředu po levé ruce má strážník k dispozici oblíbený pendrek alias VUML (vulkanizovaný učitel marxismu-leninismu), po straně pravé pak hasicí přístroj. Zadní nosič nese dva kufříky, z nichž by jeden měl sloužit jako zdravotnická výbava k protidrogové prevenci. Kufřík je uzpůsoben na sběr použitých injekčních stříkaček a jehel z dětských pískovišť (velký problém větších měst), obsahuje mj. testy na zjištění omamných látek či alkoholu v krvi.


Ranger ATV 250DA

motor čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, OHC

objem 244 cm3

vrtání x zdvih neudán

výkon 12,5 kW (17 k)/7500 ot./min.

točivý moment 17,6 Nm/5500 ot./min.

kompresní poměr neudán

plnění motoru karburátor VE Mikuni, průměr difuzoru 22mm

startér elektrický

převodovka automatická - variátor

brzdy vpředu 2 kotouče průměr neudán

vzadu 1 kotouč průměr neudán

rozvor 1280 mm

výška sedla 820 mm

hmotnost 150 kg (suchá)

nádrž neudáno





Článek vyšel v tištěných ČMN 6/2005



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • 50koňové čtyřkolky nejsou pro začátečníky
  • Motokros na čtvrtou - závody na vlastní kůži
  • Příjemná nezávislost - MXU 500 má tuhou, i nezávislou zadní nápravu

Kam dál

  • ČMN 19/2018 v prodeji
  • ČMN 18/2018 právě v prodeji
  • Vyhraj lístky na Večer legend

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Honda XRV 750 Africa Twin

Právě sem rozdělal komplet motor z Afriky kvůli vyměně ložisek...

Nezodpovězené 380 otázek

Peugeot Satelis 125 '09

pri rozjezdu motocikl skube diky