Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Jaká je ta pravá

vydáno 16. 4. 2015, text Jan Rameš, foto rz

Vybrat tu správnou pneumatiku pro váš motocykl a váš jízdní styl je oříšek. Ideální guma, která bude držet na suchu, na mokru, bude snadno ovladatelná a najedete na ní třicet tisíc kilometrů, prostě neexistuje. Tak kterou?

V klidu si sedněte, napište si, kde většinou jezdíte, jakým stylem, co od pneumatik vyžadujete, prozkoumejte nabídku v dané kategorii, nezapomeňte zohlednit vlastní zkušenost, podumejte a nakonec vyberte. Pokud motorku používáte k projížďkám na Slapy a jednou za rok na dovolenou v Chorvatsku, je nesmysl obouvat čistě sportovní směs, i když „kluci z party řikaj, že to drží jako bejk.“ Drží, ale vám bude držet i obyčejná sportovně-cestovní guma, která vás nebude otravovat svým nervóznějším chováním a nepoměrně menší výdrží.


Zevrubně se pneumatiky dají rozdělit do následujících kategorií:

- silniční sportovní – gumy vycházející ze závodních, prioritou je maximální přilnavost. Časté je několikastupňové členění, standardní tvrdost na úplně běžné používání, různé „rejs-repliky“ a „korzy“ na to ostřejší a skorozávodní pro střelce, kteří mají motorku sice na světlech, ale častěji jsou na okruzích

- sportovně-cestovní – delší kilometrový proběh a vyvážené chování na suchu i na mokru. Vzorek je tady proto členitější než na sportech, kostra bývá ještě tvrdší. Kouká se i na pohodlí, jak je která guma schopná tlumit. Použitá směs je tvrdší než na sportovních, ale na běžné použití na běžných silnicích je grip dostatečný a pár koleček na okruhu taky zvládnou

- choppery a cruisery – dlouhá výdrž a vysoké hmotnostní indexy. Vzhledem k váze motocyklů jsou profilová čísla (výška pneumatiky) minimálně o řád větší než u normálních silničních gum. Rozměrů je asi miliarda, úzké vysoké i tlusté nízké.

- silniční endura – tady začínají frčet stejné konstrukce jako u radiálních sportovních gum, akorát ten vzorek je pořád jiný – „špunty“ byste na stokoňové motorce vytrhali jedním vrknutím plynem. Na lehčí endura se dělají i „špuntovější“ varianty s diagonální kostrou, které mají i jakýsi záběr na nezpevněném povrchu

- skútry – je to kumšt, udělat stabilní gumu na desetipalcový ráfek… Malé šířky, ale široké rozpětí průměrů a výkonů strojů, na které se tyhle pneumatiky montují (od padesátek po více než šestistovky). V mnoha případech vzorek vychází ze sportovních či sportovně-silničních radiálek, a to jak z důvodu praktického, tak parádnického.


Tématu Pneumatiky se podrobněji věnujeme v ČMN 8/2015, které se na pultech objevily právě dnes, 16. dubna.







Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Kam dál

  • Ohlédnutí za výstavou MOTOSALON 2019
  • Motocyklem roku 2019 se stal BMW R&nbsp;1250 GS
  • Proč nelze objednat předplatné ČMN?

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Yamaha YBR 125

Na mojí Yamaze YBR začíná být patrný problém - mám najeto 35 000 km a při rozjíždění nebo přechodu z brzdění do akcelerace motorka jakoby cukne...

Nezodpovězené 382 otázek

Yuki 250 Arrow r. '09

kam zapojit volny drat jeden vede na cidlo teploty a druhy...