Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Co znamenají čísla na pneumatikách

vydáno 2. 4. 2013, text Jan Rameš

Boky každé pneumatiky jsou doslova přeplněny různými číslicemi a značkami, ale nebojte se, všechny znát nemusíte. Pro vás coby běžného uživatele je při koupi nové gumy důležité vědět, jaký má mít rozměr.

Rozměr se udává nejčastěji v metrickém označení, ale můžete narazit i na palcové nebo abecední. Taková běžná přední 90/90-21 se může jmenovat i 3,00-21 nebo MH 90-21 a bude to vlastně pořád stejná guma.

To první označení je nejsnáze pochopitelné, 90 mm šířka, 90 % z té šířky je výška gumy. Druhý způsob udává šířku v palcích a ten třetí je prostě pakárna, neboť tady šířku udávají písmena (tou devadesátkou se nedejte zmást), a pokud nejste vysloveně matematici, bez tabulek se prostě nehnete. Pomlčka označuje pneumatiku s diagonální kostrou, kdyby tam místo pomlčky bylo písmeno B, šlo by o smíšenou kostru, a R je čistě radiální.

Hned za rozměrem najdete ještě písmena M/C, což říká, že jde o pneumatiku na motocykly, a poté následuje číslo s písmenem, v případě výše uvedeného rozměru to bude nejspíše 54S. Číslo je hmotnostní index, tabulkově padesát čtyřka odpovídá 212 kg, víc hmotnosti byste na kole, kde máte pneumatiku namontovanou, neměli mít, a písmeno S je zase kategorie rychlosti, v tomto případě do 180 km/h.

Každopádně pro vás coby uživatele je závazné, co máte v techničáku, takže nad ničím nemusíte laborovat. Jen pozor, platí celé označení, nejen rozměr!

Navíc i v TP se občas mohou vyskytnout chyby nebo neúplné údaje. Prostě 120/70-17 58V, čili diagonála s rychlostí do 240 km/h, není totéž co 120/70ZR17 (58W), tedy radiála do rychlostí přes 270 km/h a dát si ji na Fireblada je blbost, kterou můžete udělat taky jenom jednou…

Z dalších značek už vás bude zajímat asi jen to, jestli je někde napsáno DOT, čili pneumatika je schválená k provozu na silnici, rozhodně byste neměli narazit na NHS či tuto zkratku rozepsanou na „Not for highway service“, to jsou závodní gumy, které na silnici nepatří.

Kousek za „dotkou“ bývá v gumě protlačená elipsa, kde najdete čtyřmístné číslo ve tvaru 2312, a to udává datum výroby. První dvojčíslí týden, druhé rok, zde 23. týden loňského roku. Čím mladší guma, tím většinou lepší, ale zase nebuďte hysteričtí, navíc dobře skladovaná čtyřletá pneumatika může být lepší než blbě (na sluníčku, položená na zemi…) uložená loňská.


Diskuze k článku


Přečtěte si také

Co je v techničáku, je svaté. Skoro…  3. 4. 2013  

Další články z rubriky

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Kam dál

  • Upoutávka Motorbike 11/2019
  • Upoutávka Motorbike 10/2019
  • Upoutávka Motorbike 9/2019

Technická poradna

Zodpovězené 334 otázek

KTM 125 Duke '11

JAKOU SVIČKU KOUPIT NA DUKA 125 ROK 2011

Nezodpovězené 395 otázek

Kawasaki Z 550 GT '83

nevite nekdo jak vypada mechanismus sklapeni bocniho stojanku pomoci druheho lanka spojky na Kawasaki...