Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Beta Urban 125

vydáno 19. 3. 2009, text Hawk, foto Beta

Funbiky jsou silně se rozmáhající třídou motocyklů, které jsou určeny nejen k přepravování se městem, ale hlavně neskutečnému blbnutí na dvou kolech. Takovým případem je i Beta Urban 125 lehce připomínající šlapačku, díky kterým se právě tento výrobce dostává ve světě do popředí zájmu.

Jet ráno na nákup a zkrátit si cestu po schodech spojujících ještě orosené ulice? Proč ne? Dovedete to i s R1, ale existují motorky, které vám práci znatelně usnadní. Právě pro takovéhle pouliční hříšníky, kteří jsou noční můrou všech důchodců a správců chodníků, postavila Beta svůj Model Urban 125.

Hra na vandala
O co tady vlastně běží? O prostou rovnici, na jejíž levé straně nalezneme jednoduchost a na straně pravé hravost. Mohli bychom tu strávit mnoho času debatami o tom, zda je výtvor Bety pěkný, či ne, ale lepší bude se zaměřit na to, co na nás vlastně celkový dojem z Urbanu, uvedeného na trh loňským rokem, zanechá. To je bezpochyby přední část motorky. Je to trochu ironie, když celá příď se skládá z miniaturní masky doplněné slaboučkou vidlicí Paioli o průměru trubek 38 mm. Samotné dominantní tělo motocyklu posazené na trubkovém rámu tvoří šestilitrová nádrž, která plynule přechází, téměř v jedné rovině, v sedlo, po kterém pak úplný konec motorky udává malá koncová podsedlová plácačka. Již zmíněný trubkový rám zde našel základ v oceli, stejně jako zadní kyvná vidlice krocená centrální tlumicí jednotkou s nastavitelným předpětím pružiny. Aby vám dopady ze schodišť a ramp nezpůsobovaly velké újmy na zdraví, je chod zadního odpružení řešen progresivně za pomoci přepákování.

Na zadek mi nesahej!
O tom, že Urban nebyl stvořen během polední pauzy konstruktérů Bety k zaplácnutí díry v katalogu, svědčí i použité průměry ráfků, také tkvící v trochu minimalizovaném základu šlapaček. 19 palců na kole vpředu a 16 vzadu by mělo být dostatečnou oporou pro skotačení na betonových překladech, skružích a podobných nevyužitých překážkách. Podporovat tento komplet budete dvoupístkovým brzdičem, svírajícím kotouč o průměru 245 mm. Vzadu potom jednopístkem s kotoučem o průměru 220 mm.

A přece žije
Silně čtvercový agregát splňující emisní normu Euro 3 je to, co odděluje nové Urbany od jejich předchůdců, řady Alp. Ty jsou ale souběžně s Urbany stále na výrobních linkách. O plnění těchto motorů se stará karburátor Mikuni. Výkon výrobce neudává, stejně jako točivý moment. Zmiňuje se však o dojezdu až 28 km na litr benzínu. Jednoduchým výpočtem dostaneme přibližnou spotřebu 3,6 l na 100 km, což není zrovna nejmenší číslo, vzhledem k váze a pojetí Urbanu.

Skútr pro všechno
Zajímavostí je, že se o Urbanu mluví spíše ve spojení s kategorií skútrů a to především díky jeho zaměření na ono inkriminované město. Obchodní manažer Stefano Soldani společnosti Betamotor’s sám řekl: „Nepřemýšleli jsme tolik o jediném cíli trhu, na který by měl být model Urban zaměřen. Čím dál větší poptávka po jednoduchých motocyklech, které zvládnou všechno z Urbanu udělal to, co je. Moderní re-make skútru, který lidé používají každý den pro jízdu ve městě i v jeho okolí. Nyní se při jízdě budou ale i bavit! “.
Je důležité si říci, že ještě před Urbanem jsme již mohli sedlat obdobně zaměřený produkt Rieju Tango 125, který vychází ostatně jako většina modelů Rieju ze základu v motocyklech Yamaha – konkrétně modelu Tricker. Co dokáže vzduchem chlazený motor Urbanu udělat se 101 suchými kilogramy přes úctyhodný sekundární převod 12:52, je otázkou. Tyto parametry však společně s pětistupňovou převodovkou slibují velkou porci zábavy. Samozřejmě ale na úkor maximální rychlosti.

Něco Special
Urban 125 je k mání také ve verzi „Special“. Něco speciálního naleznete ve zvlněných kotoučích stejného průměru 245 a 220 mm, jiném zbarvení rámu, červených proužcích na kolech a jiném potahu sedla. Po konstrukční stránce se tedy jedná o ten samý motocykl s lépe chlazenými brzdami, jiným (hezčím) barevným schématem a chybějícími stupačkami spolujezdce. Jako bonus si však výrobce přichystal ještě přepracovaný nerezový výfukový systém a hliníková řídítka s jinými, dvojbarevnými gripy. To je vše ze sériových úprav verze Special. To ostatní je na vás a Urban se úpravám, vzhledem ke své jednoduchosti, určitě nebude bránit!

Z originálního příslušenství si můžete k této Betě pořídit bastery, spodní kryt motoru, boční cestovní textilní batožinu či cestovní kufr na záď vašeho Urbanu.


Diskuze k článku


Přečtěte si také

Beta žije ve dvou dobách  7. 1. 2013  

Další články z rubriky

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Technická poradna

Nezodpovězené 396 otázek

Suzuki AN 400 Burgman '00

Startér se jenom převaluje,baterka je...