Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login
Thumbnail image for http://media.icmn.cz/Photo/img_60160O34560O207959O33O18358265OIO04507O0854.jpg
Jakub Nič
vydáno 7. 2. 2011
---------------------
foto: archiv
BMW R 80 GS Basic je poslední dříč ze staré školy
Poslední skaut, poslední frajer, poslední dříč ze staré školy. Takový byl Basic. Pro laika možná ošklivý stroj s motorem jako školní aktovka přecpaná z obou stran svačinami, pro uživatele však vlídný charismatický rošťák.

Poslední

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_47.jpg
Basic znamená základní, kmenový, výchozí. BMW své obstarožní, leč populární R 80 GS v nabídce ponechalo jako jediného zástupce BMW osmdesátých let se starým motorem, který mně připadá spíš jako zmenšenina nějakého jaderného reaktoru nebo možná jako víceúčelový kufřík z bijáku o Jamesu Bondovi. Vůbec celá kostra je tak nějak klasická, kromě již moderního zavěšení Paralever, kterým BMW nahradilo v roce 1987 původní zadek zvedací Monolever.
Ač R 80 GS Basic vypadá jako stále stejné, již od roku 1980 vyráběné R 80 G/S, ušly jeho komponenty dlouhou cestu vývoje a byly rovněž vyráběny modernějšími metodami za použití před dvaceti lety nedostupných či ještě neexistujících materiálů. Byť vám to při porovnávání jednotlivých generací nepřijde, i „furtstejná“ nádrž změnila několikrát tvar. A jelikož je Basic návratem ke kořenům, má jeho nádrž tvar úplně prvního R 80 G/S, vlastně prvního velkého sériového endura na světě.

Motor
Motor klasické konstrukce je posledním montovaným boxerským dvouventilem BMW a zároveň posledním motorem s karburátory. Takže je to poslední motorka, kterou si spravíte doma, což ale nebude zase tak časté, jelikož vyniká spolehlivostí. Tedy pokud si něco na mašině nepokazíte sami, což jde kutilům lehce, protože palubním nářadím jste schopni zmáknout skoro i generálku v poli či písku. Dědeček R 100 GS se proslavil na Dakaru, a to čtyřikrát zlatem a hodněkrát stříbrem, v sedle tehdy s Hubertem Auriolem a Gastonem Rahierem. A pamatujete Šestidenní v osmdesátých letech? Stroje BMW zanechávaly netradiční stopy v bahně, válce totiž frézovaly, co mohly, včetně kořenů.

Ovladatelnost
Úzké pneumatiky a zajímavě umístěné těžiště díky motoru typu boxer, navíc do toho mluví i gyroskopický (gyrosko-epileptický?) efekt podélně rotující klikovky, převodovky i kardanu. A kdo ví, jestli na Basic nepůsobí i různé magnetické a geopatogenní zóny. Zkrátka, ovládá se výtečně, leč vyžaduje pozvolné zvykání a srůstání se strojem. Dlouholetí majitelé naopak z BMW na konvenční motocykly vůbec přesednout nechtějí.

Výbava
Basic v základu je opravdu basic, holota holá. V porovnání s předcházejícími modely, např. R 100 GS Paris–Dakar, nemá „záklaďák“ žádnou výbavu, kromě WP na zadku, elektrické zásuvky a SLS systému druhotného spalování spalin ve výfuku. Dá se ale pořídit široká paleta příslušenství, která z GS umožní postavit lehkou krosku na motivy „old school HP2“, expediční cesťák anebo dakarovský speciál.

Kvalita a spolehlivost
Motor je legenda k neutahání, jsou známy případy s překročenými 300 000 km bez nějakých větších zásahů. Důležitá je pravidelná kontrola oleje, jelikož jeho zásoba není svým objemem dvou litrů příliš velká. Kardan potřebuje taky hlídat olej, ten se má měnit co 12 000 km, přičemž celý kardan vydrží od 80 000 do 150 000 km, záleží na užívání stroje a údržbě. Malinko choulostivější je elektrika v oblasti dobíjení.

Hodnota
V ČR se prodalo přesně 15 kusů Basiců v oficiální síti BMW, většinu z nich si majitelé koupili po široké rešerši konkurenčních strojů, a jelikož domácí mazlíčci se do útulku nedávají, v bazaru Basiců příliš nenajdete. V Německu je ale stará R řada rozšířená jako u nás Jawa 350 a většina u nás dostupných strojů tak pochází z dovozu, i když se u nás v oficiální síti samozřejmě BMW řady R několik let prodávala. Hodnotu si staré GS drží velmi vysokou, podobné stroje už nejsou a řídnoucí ojetiny začínají nabývat na ceně – respektive z ceny padají, leč velmi pomalu.


Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Technická poradna

Zodpovězené 334 otázek

při posledním zouvání pneumatiky se mi povedlo dvakrát střihnout duši a více méně to bylo kvůli mé zbrklosti, protože jsem nechtěl montpákami moc podřít ráfek...