Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Honda Crossrunner 2015: První test

vydáno 3. 11. 2014, text Jan Rameš, foto Francesc Montero, Ula Serra, Zep Gori

Honda představila druhou generaci stroje, který byl zakládajícím členem kapely zvané Řada X. Nového Crossrunnera jsme proklepli v jihošpanělské Marbelle a résumé? Skvělá motorka!

Starý Crossrunner rozhodně mezi bestsellery nepatřil a ani si jeho plakáty roztoužení motorkáři nelepili nad postele, tak co je jinak? Na to je jednoduchá odpověď – všechno!


Tedy skoro všechno. Pořád je základem sportovně cestovní ikona VFR800F, jenže nově není Crossrunner vlastně jen odstrojené véefero s vysokými řídítky a prapodivným brabčákovským designem. První generace byla totiž vlastně takovým zvláštním vysokým naháčem, zatímco novinka už je adventure bike, jak se sluší a patří. Teď už naprosto do hondí řady X zapadá.


Víc než k CB500X a NC750X má samozřejmě blíž k velkému a těžkému VFR1200X Crosstourer. A nejde jen o design, jenž tvůrci cílili právě na Crosstourera, přičemž třeba přední světlomet z LED diod vypadá prostě božsky. V technice je pouze jediný zásadní konstrukční rozdíl, a sice kola, dvanáctistovka používá adventurní klasiku 19“/17“ s užšími pneumatikami, zatímco Crossrunner běhá na sedmnáctipalcových 120/180 z VFR.

Druhá generace nemá s tou první mnoho společného
Crossrunner vychází technicky z letošního VFR800F


Letošní skvělé nové VFR800F se stalo dárcem nejdůležitějších orgánů – rámu, pevnější kyvky, přední vidlice, brzdové soustavy, kol a motoru. Ten je pořád charakterní V4 a proti minulé generaci nemá nový Crossrunner výkon seškrcený, nýbrž stejný jako u VFR – 106 koní a 75 newtonmetrů. Nejenže došlo k nárůstu maximálních hodnot, nýbrž také ke změně otáček, při nichž jsou dosahovány, a vůbec byl čtyřválec naladěn na silnější spodek a živější vršek. A ještě má o 10 % nižší spotřebu – já sice jezdil za 6,1 místo udávaných 5,3 l/100 km, ale s turistickým tempem tahle testovací jízda neměla pranic společného.


Kdo se někdy svezl na jakémkoli VFR, dá mi jistě zapravdu, že tohle je velmi podmanivé jádro. Běh je jemný, že ani po delší jízdě nemáte mravence v prstech, a přitom motor rozhodně není žádný vysavač. Ta kombinace bručení, vrčení a skučení je skutečně návyková. Odspodu ani moc ne, tam si jen užíváte krásně ploché křivky krouťáku, ovšem na hranici šesti tisíc vás V4 chytne za srdíčko a nepustí. Tam totiž systém VTEC připne druhou osmičku ventilů (do té doby běží motor jen na jednu dvojici v každém válci) a motor začne krásně zatahovat a navíc změní zvuk. Připojení samotné ale probíhá naprosto jemně, pryč jsou otravné kopance starých VFR.


Největší změnu ale pocítíte, už když si na Crossrunnera sednete. Konečně skutečný adventure bike! Měli jsme v Marbelle na porovnání i první generaci, a opravdu jsme tam dlouze přemýšleli nad tím, co by tyto dvě motorky vlastně mohly mít společné. Novinka má místo sportovní placky pěkné dvoudílné turistické sedlo, nastavitelné do dvou poloh, výš a blíž umístěná širší řídítka, a schováni jste za skvělým plexi. Všechny důležité údaje odečítáte z parádní inverzní LCD přístrojovky, kromě běžných věcí třeba i nastavení kontroly trakce či zvolený stupeň vytápění rukojetí, což jsou systémy, které má Crossrunner ve výbavě standardně.


Zcela zásadní úpravou prošel i podvozek. A nejde jen o brzdovou soustavu, kde byl starší duál nahrazen silnější sportovní soustavou s oddělenou funkcí. První Crossrunner byl odstrojené VFR se všemi důsledky, podvozek zůstal nedotčený a krátké zdvihy byly fajn pro sportování v zákrutách s dobrým povrchem, ovšem s adventure stroji nemělo nic společného. Novinka dostala o 25 mm delší zdvih vpředu a o 28 mm vzadu, nově si na obou koncích můžete poštelovat i odskok a předpětí zadní pružiny regulujete pohodlně hydraulikou. A věřte tomu, že rozdíl v chování je nebetyčný, standardní nastavení je ideálním kompromisem mezi komfortem a přesností se stabilitou.


Nový Crossrunner 2015 se v showroomech objeví koncem ledna příštího roku. Velkou neznámou je zatím cena, nicméně žádné VFR nikdy nebylo levné. Stávající kapotované efko se prodává za necelých 320 tisíc, my se domníváme, že Crossrunner, mimochodem nově s přiznaným označením VFR800X, se nebude nijak výrazně lišit. Dost peněz? Za takhle dobrou motorku ani ne.


Zajímá vás více? Velký test pro vás chystáme do nového čísla ČMN, které vyjde ve čtvrtek 13. listopadu!




Diskuze k článku


Přečtěte si také

Nová Honda Crossrunner 2015  9. 10. 2014  

Další články z rubriky

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Na rukojeti plynové přípustě,sr nachází ovládací páčka se třemi polohami...

Nezodpovězené 380 otázek

Peugeot Satelis 125 '09

pri rozjezdu motocikl skube diky