Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Husaberg FE 450 (2004)

vydáno 30. 3. 2010, text Jakub "Hawk" Dražan

Značka některými milována, jinými zatracována. Rozhodně si ale na trhu vydobyla své místo a její čtyřistapadesátky jsou nepřirozenější výzvou divočiny. Za dobu své existence prodělaly ovšem hodně změn.

Bez servítek si můžeme říci, že Husaberg stál do doby, než padnul pod patronát KTM, za prd. Karta se obrátila až v roce 2004, kdy začaly vyjíždět z fabriky první švédsko-rakouské motorky. Ty dostaly především nový spolehlivější motor a mnoho dílů, jako maska, plasty, silentbloky a další, bylo použito z KTM a jsou dodnes společné. Znamenalo to snížení nákladů na výrobu, zvýšení kvality a hlavně zajištění lepšího poprodejního servisu. Ostatně podobnou reinkarnací prochází nyní i Husqvarna, kterou koupilo německé BMW.

S KTM jedna rodina
Původní modely FE 450 trpěly především na zapalování značky SEM, které vyžadovalo údržbu častější než vzduchový filtr a ve spolupráci s původní řídicí jednotkou neodvádělo vůbec dobrou službu, stejně jako mechanika motoru nebo uložení kyvné vidlice. Právě roku 2004, kdy se výroba přestěhovala do Rakouska, dostal Husaberg přepracovaný motor, který již měl samostatné víko spojky, kartery doznaly větší pevnosti, obyčejná kliková ložiska nahradila válečková a na pravé straně klikovky se od tohoto roku točí také nové zapalování Kokusan. Vyměněna byla i řídicí jednotka a nově se začal k plnění používat karburátor Keihin FCR-MX 39 s akcelerační pumpou a difuzorem o průměru 39 mm. Všechny tyto změny posunuly Husaberg mezi elitu, kam patří dodnes. Nekompromisní enduro s projevem sypající se krabice nářadí – to je Husaberg. Pokud si tuhle motorku do roku výroby 08 budete pořizovat, nesmí vás tento zvuk rozházet. Díky rozvodům ozubenými koly (hlavní rozvod je klasicky řetězem) je motor krapet hlučnější. Naopak veškeré olejové rozvody jsou řešené vnitřními kanály uvnitř stěn karterů – žádné hadičky – sestavování motoru je tudíž náchylnější na úniky silikonu či přesahů těsnění. Další nesmírnou výhodou je fakt, že KTM na svých modelech od roku 2003 začala používat stejnou přední osu kola, jako Husaberg, tedy průměr 20 mm nahradil 26 mm. Vzadu mají obě značky 20 mm, tudíž jsou kola od roku 2003 plně zaměnitelná, a to i přes to, že Husaberg má sekundární převod na pravé straně (brzdový kotouč a kickstart nalevo).

Švédové staví hlavou
Husaberg byl vždycky jiný a i jiný bude. Důkazem je koncepce motoru modelového roku 2009 a 2010, ale rozdíly tu byly vždycky. Všimli jste si díry pod sedlem, kde obvykle bývá plastový airbox? Husaberg od počátku jako airbox využívá dutého těla rámu, na kterém je v úrovni palivové nádrže nasazen vzduchový filtr. Díky tomu má motorka v terénu neuvěřitelně velkou brodivost a je takřka neutopitelná. Do rámu je také vyveden olejový a dekompresní přepad. Husaberg však není jenom o finesách. Za výtku stojí velký jednodílný chladič, který je namontován mezi kolébku rámu a motor. Tam zbytečně brání snadnému přístupu k víku výfukových ventilů. Pokud ale máte cit v prstech a smysl pro detail, ventily přeměříte i seřídíte (závitové vymezováky) bez demontáže chladiče a vypouštění chladicí kapaliny. Jednoduchý přístup je potom k zadnímu centrálnímu tlumiči, který krotí pohyby kyvné vidlice přímo bez přepákování, ovšem omezuje přístup k akumulátoru motocyklu. Pokud jej budete chtít vyjmout, nezbývá než demontovat právě tlumič nebo startér.

Ovládací prvky
Do roku 2004 Husaberg používal palubní přístroj, kterým dříve byly osazovány i KTM. Bohužel byl trochu rozměrnější, a pokud jste si motorku postavili na jiná kola, nebylo možné změnit v tachometru jejich obvod, tudíž vám při motardových kolech tachometr hodně nadměřoval. Od roku 2005 se již používaly klasické černé kompaktní nudle, které známe dodnes. Přetrvaly i ovladače na řídítkách, které fungují systémem stavebnice, kterou lze libovolně kombinovat (ovládání světel naspod, blinkry navrchu či naopak…). Husaberg používá jako řídítka bezhrazdové kónické Magury, stejně jako spojkovou pumpu téhož výrobce. Brzdová soustava je u endur kompletně od Bremba.

Očima majitele
FE 450 jsem koupil minulý rok jako supermoto. Hodně sem chtěl ostrého motarda a díky podrobné servisní dokumentaci, která byla veřejně přístupná, technickému řešení a i kvůli samotnému charisma značky jsem se rozhodl právě pro Husaberg. Bohužel trochu zaslepeně jsem přešel detaily, jako že můj kousek, byť supermoto, má endurovou brzdu, elektroinstalace byla prakticky nepoužitelná, nebo že držáky motoru byly prasklé. Tohle všechno jsem hodil za hlavu s tím, že si to udělám sám doma, protože sem „berga“ prostě potřeboval mít v garáži. Elektroinstalaci jsem po dvou probdělých nocích a opravách nakonec úspěšně rozchodil, dokoupil vypálený regulátor dobíjení, nové držáky motoru, kryty atd. Jenom brzdu sem dodnes nevyměnil. Byl únor, když sem si motorku přivezl domů, a tak jsem ji celou rozebral, poškrábaný rám jsem hodil na opískování a dvojitý komaxit v původní barvě, podokupoval všechny poškozené nebo chybějící díly (ložiska v krku řízení, novou vatu do koncovky výfuku, ložiska v kyvné vidlici, vzduchový filtr…) a pak to vše postupně dával dohromady. Ruce svrběly moc, a tak jakmile se udělalo počasí, šlo se jezdit. Bohužel, po deseti euforických motohodinách mi odešel motor do věčných lovišť, a tak proběhla velká investice do jeho opravy. Když jsem motorku kupoval, měla najeto tachometrových 80 mth (palubka je přepočítává z kilometrů – 1 mth = 70 km). Bohužel palubku stačí vyzkratovat a motorka má rázem 0 mth, takže kolik tam bylo doopravdy natočíno, nikdo neví. Když se mi motor vrátil z opravy, začala pro mě konečně sezona. Každou vyjížďku čistím vzduchový filtr, olej měním po 10 mth a s olejem kontroluji pravidelně i ventily a motorka mi na oplátku vrátila vozorně proježděné motohodiny. Vzhledem k tomu, že „husara“ beru kromě supermota a endura i na MX tratě, hodně mi chybí širší rozpětí nastavení podvozku, jako to mají novější modely, stejně jako tvrdší a progresivnější pružiny.

Nejdůležitější servisní intervaly:
- Kontrola/seřízení ventilů – 15 mth
- Výměna olejového filtru a oleje (objem 1 l) – 15 mth
- Výměna zapalovací svíčky – 30 mth
- Kontrola/výměna pístu – 90 mth

Absolutní hodnocení ČMN: 4/5
Výroba: 2004-2008
Cenové rozpětí: 70 000 – 100 000 Kč

Hodnocení:
- Celkové hodnocení: 3/5
- Motor: 4/5
- Jízda, ovladatelnost: 3/5
- Výbava: 2/5
- Kvalita, zpracování: 4/5
- Cena: 4/5

Užitečné odkazy:
- www.husaberg.org / pokud umíte anglicky, dozvíte se zde o řešení všech problémů a vylepšení
- www.husaberg.com / oficiální stránky Husaberg


Diskuze k článku

Pepas 18. 12. 2011
Jen by mě zajímalo, jak moc zkušeností se stroji ryze švédské výroby máš, když hned v první větě tak odvážně hodnotíš značku Husaberg před tím, než přešla pod KTM.

Hawk 29. 12. 2011
Necelé 2 roky servisu :-). S pozdravem Hawk

Pepas 5. 2. 2012
A kolika různých strojů?

Další články z rubriky

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Technická poradna

Zodpovězené 334 otázek

Jak zjistím, kudy se do spalovacího prostoru dostává olej...

Nezodpovězené 396 otázek

Harley-Davidson VRSCAW V-Rod '07

Dobrý den
Dá se sehnat schéma zapojení elektriky...