Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login

Video: KTM Freeride 250 F v testu ČMN

vydáno 14. března, text Petr Záruba, foto David M. Bodlák

Po pěti letech, co KTM nechala Freerida žít si svým životem, přichází nová generace tohoto modelu. Namísto dvoudobé dvěpade a čtyřdobé třipade je tu jediný model, čtyřdobá dvěstěpadesátka. Tenhle downsizing vypadá trochu znepokojivě. Bude to fungovat?

Když jsme naposledy testovali čtyřdobou třistapadesátku, rozhodně neměla výkonu na rozdávání, natož na snížení objemu. Ovšem dvoudobá dvěstěpadesátka byla do Freeridu naprosto skvělá a dokázala pobavit i zkušenější jezdce. Díky ještě nižší hmotnosti a typickému charakteru dvoutaktu byla opravdovou hračkou a výkonově byla zcela dostatečná.

Jestli jsme čekali nějakou evoluci, tak buď vstřikování u dvoutaktu, nebo, a to spíš, větší objem u čtyřtaktu. Namísto toho šel objem dolů. Zní to docela děsivě, a tak jsme si nového Freerida 250 F pořádně proklepli. A znáte to přísloví o stahování kalhot, když je brod ještě daleko?

Duší závoďák?

Motor nového Freeridu vychází z ostrého endura 250 EXC-F. Ano, také jsem si říkal, že Freeride už asi teda nebude hodná motorka, ale pořádné žihadlo. Nicméně tahle motorka pořád necílí na to, aby byla nejrychlejší na trati, ale na to, aby si každý jezdec vychutnal maximální požitek z jízdy. A tak je motor ve Freeridu velmi vyšlechtěný a z divočáka je uhlazený beránek, který v homologované verzi nabídne 20,5 koně a 18 Nm točivého momentu. Samozřejmě existují i sady na otevření motoru (např. výfuk Akrapovič za cca 23 000 Kč), které dokáží zvýšit výkon na 26 koní a 22 Nm. Jenže já myslím, že to asi ani nebude potřeba. Freerida je totiž potřeba zachovat co nejtiššího, aby se dalo proniknout do opravdového freeridu. Převodovka zůstala stejně jako u EXC šestikvaltová, pouze s tím rozdílem, že z ní vylítalo pár zubů a finální převod je odlišný od EXC. U Freeridu se má olej měnit po 20 mth a píst ve 160 mth, což je oproti EXC víc než dvojnásobek (olej 15 mth, píst v 70 mth).

To bylo samozřejmě to nejdůležitější, jenže Freeride 2018 není jen o jiném motoru. Velkou novinkou jsou vidlice WP Xplor o průměru 43 mm s nastavením komprese a útlumu. Geometrie rámu zůstala téměř nezměněna, kromě délky krku řízení. Krk řízení je ale jedna z hlavních komponent, přes kterou jezdec přenáší sílu a naopak přijímá informace. Nové provedení by tedy mělo prospět stabilitě v rychlejších zatáčkách.

Celý test si můžete přečíst v ČMN 6/2018, v prodeji od čtvrtka 15. března.



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Souboj radikálů
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Bandaska žije!

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Technická poradna

Zodpovězené 332 otázek

Honda CBR 1100 XX Super Blackbird '99

dobrý den jake jsou rozmery přední hrazdy která drži svetlo a zrcatka a kapotaž? Nebo kde bych dohledal vykres? Popřipade koupi nového dilu? zatim se mi nepodařilo najit...

Nezodpovězené 373 otázek

Piaggio Liberty 125 '00

Zahřátý stroj startuje dobře, studený špatně. Jakmile nechytne na první startování a to je často, již nenastartuje vůbec...