Uživatel:
Heslo:

Nový uživatel
Zapomenuté heslo

Přihlášení přes Facebook fb login
Alan Cathcart, překlad a úprava: Láďa Záruba
vydáno 9. 2. 2012
---------------------
foto: Kel Edge
BMW HP2 Sport - opravdový závoďák se světly
HP2 Enduro je do terénu. HP2 Megamoto už je motard a teď zkuste třikrát hádat, kam směřovaly další HP kroky u BMW. Správně. Od motardu je to jen krůček k silnici, takže modrobílí už vědí. Řada Űberboxerů od BMW s nálepkou High Performance Twin (proto HP2, verstehen sie?) byla rozšířena v roce 2008 o silniční repliku továrního závoďáku z MS Endurance, o HP2 Sport.

Űberboxer

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2008_4.jpg
Tuhle motorku představili Bavoři v Paříži v září roku 2007 a oficiální uvedení na trh bylo naplánováno na 8. března 2008. Nebyla za hubičku, BMW si Sportku cenila na 21 600 éček (cca 560 000 Kč), ale ona to neměla být žádná masovka, každoročně se jich nemělo vyrobit víc než tisíc. „Chceme, aby každý z modelů HP2 byl dostatečně exkluzivní. Neměli byste je potkávat na každém rohu,“ řekl produktový manažer motocyklové divize BMW Peter Müller. I když v BMW výrobu HP2 Sport nijak omezovat nehodlali, byla jaksi automaticky samolimitovaná vysokou cenou a pomalejším výrobním taktem daným nutností vyrábět četné díly z karbonu. Exkluzivita nikdy nebyla jen tak.

Ein echter Renner
(Pravý závoďák)
HP2 Sport je opravdový závoďák se světly. Oproti továrním Endurance-boxerům (BMW si totiž nejdříve postavilo prototyp, který otestovalo v závodech, a pak teprve přišlo s motorkou pro silniční použití) má navíc snad jen houkačku, překvapivě účinná zpětná zrcátka a samozřejmě blikače, bohužel pořád s přepínači podle toho přiblblého schématu BMW. Také relativně pohodlná jízdní poloha je úplně stejná jako u závoďáku, bez nadměrného zatížení zápěstí a s příjemně nízkými stupačkami. To vám dává dost místa pro pohyb na motorce a speciálně pro zaháknutí se kolenem o nádrž v zatáčce. To je obzvlášť důležité, protože neustále musíte myslet na to, abyste letěli po asfaltu spíš tím kolenem než karbonovým krytem hlav válců, trčících do stran.
Chování silniční repliky je až záhadně podobné závoďáku. Připisuji to ale „haló efektu“, tomu zvláštnímu pocitu z předního Teleleveru, kterým se BMW tak odlišuje od ostatních motorek. I když radiálními předními Bremby zastavíte HP2 skoro na fleku (velmi tvrdě, ale přitom stále se spoustou citu pro přední kolo), předek si sedne jenom o maličko. On si teda nejdřív jen tak přikecne, abyste jako věděli, že vůbec brzdíte, ale pak už zůstává stále ve stejné výšce bez ohledu na to, jak tvrdě mačkáte páčku brzdy. Ve spojení s výbornými pneumatikami Metzeler Racetec K3 vám to dovoluje brzdit hluboko do zatáčky, ale nejdřív se musíte mentálně resetovat na program Telelever.
Na rozdíl od R 1200 S má přední jednotka Őhlins nastavování kompresního útlumu tlumiče malým otočným regulátorem před palivovou nádrží. Normálně s tímhle nastavováním nemusíte vůbec zápasit, protože Telelever se při brzdění obvykle neponořuje vůbec, což tenhle útlum dělá naprosto zbytečným. Ale jde právě o tu špetku ponoření na začátku brzdného manévru. BMW se prostě snažilo trochu, v rámci možností, dodat jezdci ten důležitý ponořovac�� pocit při brzdění, který tak často schází alternativním předním zavěšením.

Super Beschleunigung
(Super zrychlení)
Design HP2 Sport je prací mladého švédského návrháře Oly Stenegarda, jednoho z chytrých mladých chráněnců amerického šéfa designu jednostopých BMW, Davida Robba. Vypouklé přední plexi dává dobrou ochranu vaší hlavě (ale už ne ramenům), když letíte cílovkou. Vy ale stejně spíš vnímáte motor, jak si duní a hučí z výfuku vyvedeného pod sedlo.
Motor, to je prostě osobnost. Sportka má mít udávaných 133 koní při stejných 8750 otáčkách, jako má 140koňový tovární závodní motocykl. To je překvapivě malý výkonnostní rozdíl na to, že jde o homologovanou verzi, která musí plnit emise! Tyhle koně nemají ovšem tolik práce jako jejich kámoši na jiných bavorácích, protože suchá hmotnost HP2 činí velmi konkurenčních 178 kg. Proto také Űberboxer zrychluje nepravděpodobně rychle na to, že je to plochý dvouválec a že je to BMW. Navíc s minimálními vibracemi. Tahle bezvibračnost je dána dvěma vyvažovacími hřídeli, poháněnými ozubenými koly a odstraňujícími veškeré vysokofrekvenční chvění, tak známé z předchozích generací boxerů nevybavených vyvažováky.
A opět, stejně jako závoďák, je motor Sporta od přírody extrémně tahavý. S německou důkladností táhne i na šestku už od 2500 otáček a už o tisícovku předvádí masivní zátah v celém rozsahu otáček, dokud v 9500 jemně a bez cukání nezasáhne omezovač.
Tenhle motor nemá tak explozivní charakter jako sportovní čtyřválce, a dokonce ani jako Ducati 1098 ne, ale je neodolatelný ve způsobu, jakým jde do otáček mezi 4000 – 8500. Je to takový fofr, že si člověk začne říkat, jestli ti kulišáci v BMW nedali do motoru hliníkový setrvačník místo ocelového, což bylo po dlouhá léta oblíbeným trikem tunerů těchhle boxerů pro zlepšení akcelerace. Ale není tomu tak, jak mi na řezu motorem demonstroval vedoucí projektu Franz Berkmann. Setrvák je ocelový a takovouhle akceleraci tedy museli zajistit jinak – pomocí elektronické a mechanické magie.

Achtung beim bremsen (Pozor při brzdění)
Točivostí se však nenechte zmást a při jízdě se přinuťte dávat o jeden kvalt výš – a překvapíte sami sebe rychlejšími časy! Pohodlně si to sami můžete zkontrolovat na přístrojovce, vybavené laptimerem, od výrobce z nejprestižnějších – 2D. Ale nejdůležitější věc, kvůli které tu přístrojovku potřebujete, je, aby vám řekla, jaký kvalt tam právě máte. Projev motoru je totiž poměrně ošidný, táhne pořád stejně a vy byste před zatáčkou neměli jít o moc rychlostí dolů, jinak se vám rozskáče zadní kolo, a to tak, že velmi. HP2 totiž nemá antihopsavou spojku. Pokud jdete dolů maximálně o jednu, dvě rychlosti, stane se motor vaším dobrým pomocníkem při brzdění, jako bonus k vynikajícím radiálním předním brzdám Brembo, mimochodem zase úplně stejným jako na továrním závoďáku. „Tyhle brzdy jsou skutečně fantastické,“ říká závodník Stephane Mertens, „mnoho mých přátel, co jezdí čtyřválce, třeba i tovární, ani nezkoušejí v závodě udělat tohohle bavoráka na brzdy. Dobře vědí, že by neuspěli.“
Převodovka s krátkými převody je dalším faktorem působivého zrychlení Sportky. Navíc je podporovaná powershifterem, řadicím poloautomatem, použitým poprvé na sériové motorce. Řazení převodových stupňů je čisté a jemné, pokud řadíte mezi dvojkou až šestkou, pro řazení z jedničky na dvojku je jistější použít spojku.

Stabilität über alles
(Stabilita nade vše)
Jízdní chování a ovládání je vynikající, i když si musíte stále připomínat, že motor je uložený podélně. Obzvláště při překlápění v šikanách, jednoduše kvůli jeho účinku – do jedněch zatáček vás to naklopí samo, do druhých se tomu zase nechce. A to nedej bože, abyste plynem jen tak naprázdno práskli. To vás pak chce BMW rovnou vyhodit. Ale je to jen tenhle jeden případ, kdy zaznamenáte, že klika je uložená podélně.
Také brzo zapomenete, že jedete na motorce s kardanem, díky dostatečně prokázaným a známým výhodám zadní vidlice Paralever. Je stabilní zvláště v rychlých protahovačkách a při tvrdém brzdění, a to navzdory omezenému potenciálu předního Teleleveru absorbovat dynamické zatížení předku při brzdění. Řízení není při vysokých rychlostech tak rychlé a citlivé, jak jsem očekával, a to navzdory nízkému těžišti dvouválcového boxeru. Že by protisměrně zase působily vyšší zdvihy pérování, kvůli vyšší světlé výšce?

Na ja, aber für wen?
(No jo, ale pro koho?)
BMW je známá jako značka, která spoustu let přinášela sice hodnotný, leč naprosto nudný a nezajímavý výrobní program, zaměřený převážně na cestovní motocykly a postarší zákazníky. Přestože používala pokročilé technologie jako vstřikování, ABS, Paralever, Telelever, Duolever atd., motorky působily upjatě a bez kousku espritu, průměrný věk majitelů BMW byl někde těsně před důchodem. Ale to se teď pomalu mění.
V BMW se pod vedením bývalého prezidenta Dr. Herberta Diesse začalo tvrdě pracovat na vývoji nových modelů, zaměřených na repozici bavoráka coby sportovního náčiní a akcentující to, co těmhle motorkám scházelo asi tak 25 let – výkon. Endurance racer a teď HP2 Sport jsou špičky zatím velmi drobného ledovce prvních BMW zaměřených na výkon. Jeho rozšíření ale můžeme očekávat již ve velmi blízké budoucnosti, a to jak na závodních tratích, tak mimo ně. Pro BMW začíná budoucnost právě teď a vypadá to, že bude vzrušující.
Ovšem za vzrušením přichází nejistota. A to je možná důvod, proč BMW nemůže lépe odhadnout, kolik HP2 Sport vyrobí. Z jednoduchého důvodu – nikdo, vy, my, ani pánové z BMW totiž ve skutečnosti netuší, kdo si bude HP2 Sport kupovat! Připustíme-li totiž, že BMW má skutečně vyvinutý a připravený čtyřválcový litrový superbike, který by měl přijít na trh v roce 2009, dostali své potenciální zákazníky do svízelné situace: má bleděmodro-bílý fanoušek BMW vydat svoje eura nebo dolary za nový HP2 Sport, nebo si má šetřit své oběživo na první pořádný řaďák K 1000 RR, nebo jak se ta věc bude nazývat? Má jít do nejrychlejšího, nejlehčího a nejvýkonnějšího boxera, jaký byl kdy vyrobený, nebo si má počkat a koupit si nejultimativnějš čtyřválcovou zbraň s nápisem BMW, která bude určitě pojatá jako silná hrozba pro Japan Inc. a pro „Italienisches Gang“, a to jak na závodech, tak v showroomech? Na ja, sehr těžká volba...


Technická data
BMW HP2 Sport
motor čtyřdobý, vzduchem chlazený plochý dvouválec, DOHC/4
objem 1170 cm3
vrtání × zdvih 101 x 73 mm
výkon 98 kW (133 k)/8750 ot./min
točivý moment 115 Nm/6000 ot./min
kompresní poměr 12,5:1
plnění motoru vstřikování Bosch BMS-K
startér elektrický 1,2 kW
převodovka šestistupňová
brzdy vpředu 2 kotouče 320 mm, čtyřpístkové třmeny vzadu kotouč 265 mm, dvoupístkový třmen
rozvor 1487 mm
pneumatiky vpředu 120/70-17 vzadu 190/55-17
výška sedla 830 mm
hmotnost 178 kg suchá; 199 kg provozní
nádrž 16 l (4 l rezerva )
cena 21 600 eur (cca 560 000 Kč)

Přečtěte si také

Vodníci od BMW  6. 1. 2012  
Maxiskútry od BMW- nejsilnější ve třídě  1. 12. 2011  
Elektroskútr od BMW - Concept e  14. 9. 2011   komentáře: 2


Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Technická poradna

Zodpovězené 334 otázek

Cagiva 600 W 16 '96

někdy se nevysune pastorek

Nezodpovězené 396 otázek

Kymco Dink 200 '05

Chci si koupit ojetý skútr Kymco Dink 200. Má najeto cca 21 000 km, cena je 11 000 Kč, myslíte,že to není na tento typ hodně kilometrů??...